Článek
Automobilka Volkswagen může předstihnout Teslu v prodeji elektromobilů v roce 2025. Na Světovém ekonomickém fóru (WEF) ve švýcarském Davosu to podle serveru CNBC uvedl její šéf Herbert Diess, podle nějž jeho firmě v nadcházejících měsících pomůže zmírnění problémů s dodavatelskými řetězci. Z přechodu na elektromobilitu ale zřejmě nebude těžit Česká republika.
„Trhy jsou vždy o budoucnosti,“ odpověděl Diess na dotaz, proč investoři hodnotí Teslu s takovou prémií oproti tradičním automobilkám, jako je právě největší výrobce vozů Volkswagen. „Tesla je v současné době v čele, pokud jde o elektromobily, pravděpodobně je to také již nejvíce zdigitalizovaná automobilka,“ pokračoval.
„Stále se snažíme držet krok a pravděpodobně ji předběhnout do roku 2025, pokud jde o prodej,“ uvedl Diess a zopakoval své přesvědčení, že Volkswagen by mohl mezeru v prodeji elektromobilů brzy zacelit.
Havlíček: VW si stavbu gigafactory v Česku ještě rozmyslí
Automobilový průmysl se déle než dva roky potýká s dopady koronavirové pandemie, která mu ztížila přístup k důležitým součástkám, což mu neumožňuje vyrobit tolik vozů, aby uspokojil poptávku. Očekává se, že nedostatek kritických dodávek, zejména pokud jde o výrobu baterií, bude v nadcházejících letech stále omezovat růst prodeje elektrických vozidel. Diess ale očekává, že od druhé poloviny roku se situace na trhu s dodávkami polovodičů zlepší.
Přechod na elektromobilitu ohrožuje pozici České republiky jako evropské velmoci ve výrobě automobilů a také české dceřiné automobilky Volkswagenu Škoda Auto. Česko podle některých hodnocení téměř jistě prohraje vrcholící mezinárodní soutěž o továrny na výrobu baterií do aut i čipů, neboť investorům nevychází dostatečně vstříc.
Koncern Volkswagen by měl postavit továrnu na baterie v Česku, přeje si šéf Škody
„Česko sice navenek deklaruje zájem o investory, kteří by mohli postavit továrny na výrobu baterií do aut nebo čipů, ve skutečnosti jim ale nemá moc co nabídnout. Stát si manévrovací prostor vykolíkoval tak nešťastně, že zde ani není šance na rychlou změnu. Investoři narážejí na několik zásadních překážek,” uvedl odborník poradenské společnosti KPMG na zahraniční investice a investiční pobídky Jan Linhart.
„Tou hlavní je nedostupnost vhodných průmyslových zón, které by byly na tak velké projekty připraveny. Druhou jsou zdlouhavé povolovací procesy, které investorovi neumožní pracovat s reálným harmonogramem výstavby, tak aby byl aspoň trochu srovnatelný s tím, co slibují okolní země. Třetím problémem je zpřísnění investičních pobídek,“ dodal Jan Linhart.