Článek
ACEA se již před několika lety dohodla, že všechny nové automobily prodávané v Evropě od 1. července tohoto roku musí být sériově vybavovány protiblokovacím systémem brzd ABS. Dovozce automobilů Volkswagen se však rozhodl tuto dohodu s předstihem splnit. Zákazníci se tak mohou cítit bezpečněji při koupi každého nového modelu od kompaktního Foxe až po mohutný užitkový model LT.
"Ochrana pasažérů a bezpečnosti jízdy byla pro Volkswagen vždy absolutní prioritou. Proto jsme se rozhodli, že nebudeme čekat až na dojednaný termín a v předstihu začneme vybavovat všechny naše vozy systémy ABS," řekl David Liška, vedoucí divize Volkswagen osobní vozy Import Volkswagen Group.
ABS pomáhá hlavně při špatném počasí
Výhody protiblokovacího systému se projevují především při zhoršených klimatických podmínkách, kdy je na vozovce náledí, vrstva vody či napadané listí. ABS totiž zabraňuje zablokování kol při prudkém brzdění. Vůz pak totiž nelze řídit - zablokované kolo nedokáže přenášet dostatečně velké boční síly - a kritické brzdění končí často nekontrolovatelným smykem a havárií.
Naopak kola vozu se systémem ABS se ani při plném brzdění nezablokují - jejich otáčení totiž neustále sledují citlivá čidla rychlosti otáčení. Na základě jejich informací dává řídicí jednotka systému ABS pokyny rychlým elektromagneticky řízeným ventilům, které upravují tlak v brzdách jednotlivých kol. Hlavní výhodou systémů ABS tedy je, že i v kritických situacích a při plném brzdění zůstává vůz ovladatelný a řidič se může překážce vyhnout.
Ve většině případů dokáže také vůz vybavený ABS zastavit na kratší dráze než vůz bez tohoto systému. Toto pravidlo sice neplatí na zcela suché vozovce v přímém směru, ale prodloužení brzdné dráhy je minimální.