Článek
Nová zpráva Financial Times zdůraznila neochotu evropských výrobců automobilů v investování do vodíkové technologie. Přichází během tlaku Evropské unie na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050, což je plán, ve kterém je vodík považován za klíčový pilíř.
„Neuvidíte žádná vodíková auta, ani za 10 let, protože fyzika za nimi je nerozumná,” řekl generální ředitel koncernu Volkswagen Herbert Diess.
Paříž zaplaví vodíkové Toyoty Mirai, nahradí 600 dieselů
Mercedes, který po desetiletí bezvýsledně investoval do vodíku, v loňském roce potichu odložil svůj poslední projekt palivových článků pro osobní automobily, zatímco BMW si udržuje jen okrajový vývoj.
„Většina lidí, kteří prosazovali automobily na vodíkový pohon, jsou ti, kteří s elektrickými vozidly přišli pozdě,” rýpl si na toto téma Carlos Tavares, generální ředitel skupiny Stellantis.
U nákladních aut může být situace odlišná
Vodík si však u evropských výrobců může najít cestu v jiných segmentech. Daimler vytvořil s konkurenčním Volvem partnerství právě pro vývoj vodíkového pohonu nákladních vozů.
Renault věří, že existuje velký potenciál pro užitková vozidla k využití vodíkové energie. Vedoucí divize pro alternativní paliva, Philippe Prevel, si klade za cíl získat alespoň 30 % trhu s vodíkovými lehkými užitkovými vozidly.
Pohled do budoucnosti, řídili jsme vodíkovou Toyotu Mirai
Prevel si myslí, že nákladní automobily, které potřebují dosáhnout dojezdu přes 300 km, se v budoucnu musí zaměřit na vodík. Je to proto, že hmotnost baterií, přidaná k užitečnému zatížení, je příliš velká na to, aby čistá elektromobilita u nákladních aut dávala smysl.
Diess, který má v rámci koncernu VW pod palcem i nákladní značky MAN a Scania je však proti i v tomto segmentu. Podle něj je bateriový pohon cestou vpřed bez ohledu na hmotnost a vysoké náklady na vodík by v přímém srovnání ztrojnásobily klíčové náklady na kilometr.