Článek
Americkou automobilku Tesla zná snad každý, kdo se jen trochu zajímá o auta. O trochu méně známá je automobilka Nikola Motor. Ve světě elektromobilů to však není nováček, jen nestaví drahé a rychlé sedany, a tak neplní prostor světových motoristických médií tak často.
Přesto chce nabídnout vozidlo, které je svým způsobem úžasné. Jmenuje se Nikola One a je to dálkový tahač, který jezdí na vodík. Přesněji využívá palivových článků, kde je pomocí vodíku vyráběna elektřina, a ta potom pohání kola.
Dosud byl tahač One znám jen z tiskových zpráv, počítačových ilustrací a statických prezentací. Nyní se však můžeme podívat na krátké video, ve kterém je One vidět v pohybu.
Video v úvodu článku vzbuzuje dojem, že se může jednat o počítačovou animaci. Ovšem není tomu tak – vzniklo při natáčení výročního spotu pro společnost Phillips Industries, která vyrábí elektrické a vzduchové komponenty pro nákladní auta. Ten si můžete pustit níže.
Samozřejmě i tak ve videu Nikoly One v pohybu nevidíme vše – zejména chybí pohled na zrychlení nebo interiér. Na spotu Phillipsu si ale můžeme všimnout, jak se otvírají dveře One – odsouvají se dozadu jako u MPV. Obě videa však je vhodné brát jen jako ukázku, že One opravdu jezdí, a že ho tedy v budoucnosti snad můžeme očekávat na (amerických) silnicích.
Vodíkové palivové články jsou z hlediska doplňování energie praktičtější než elektřina uchovávaná v bateriích, protože doplnění vodíku trvá srovnatelně s tankováním nafty.
Mnohem větší problém však je s dostupností čerpacích stanic – i rychlonabíječky elektromobilů jsou dostupnější než plnicí stanice vodíku. Společnost Nikola Motor si toho nicméně je vědoma a v roce 2016, kdy oznámila, že One bude jezdit na vodík, slíbila 50 plnicích stanic po celých Spojených státech do roku 2020.
Tahač One už je možné si objednat oproti rezervačnímu poplatku 1500 dolarů, tedy asi 31 tisíc korun. Kromě vodíkových nádrží má i 320kWh baterie. Pokud vyrazíte s nabitými bateriemi a plnými nádržemi vodíku, dojezd má být 1930 km.
Elektrické pohonné ústrojí údajně dává výkon 1013 koní a točivý moment 2712 Nm, což jsou parametry zcela srovnatelné s konvenčními dieselovými tahači. Lepší by měla být spotřeba – automobilka hovoří o ekvivalentu 15,3 litru nafty na 100 km, což je oproti dieselům zhruba půlka.