Hlavní obsah

Vodíkové Hyundai Nexo se ukázalo v Česku

Automobilka Hyundai představila svůj vodíkový crossover Nexo na zámku Loučeň v rámci konference Čistá mobilita, kterou pořádalo ministerstvo životního prostředí. Ke spuštění prodeje vozu v ČR však stále schází infrastruktura čerpacích stanic s vodíkem v nabídce.

Foto: Hyundai

Hyundai Nexo v České republice

Článek

Nedávné spuštění prodejů vodíkového Hyundaie Nexo v Koreji odměnili zákazníci docela slušným zájmem o tento model - během prvního dne si vůz objednalo 733 lidí. V České republice vůz zatím k mání není.

A to zejména proto, že u nás téměř neexistuje infrastruktura pro doplňování vodíku. Aktuálně se staví stanice v Praze a v Litvínově, ale v provozu není žádná. V Německu si ale Nexo můžete koupit, a to za cenu od 69 tisíc eur, tedy 1,74 miliónu korun.

Přesto automobilka Hyundai představila Nexo i u nás, a to v rámci konference Čistá mobilita, pořádané ministerstvem životního prostředí na zámku Loučeň nedaleko Nymburka.

Foto: Hyundai

Hyundai Nexo

„V energetice nám vodík umožňuje ukládat energii, která je nadbytečná z obnovitelných zdrojů. (...) V mobilitě nám vodík umožňuje jezdit s automobily a autobusy zcela bez emisí. V příštím roce by v ČR mělo začít vznikat několik vodíkových plnicích stanic,” uvedl Aleš Doucek, vedoucí oddělení vodíkových technologií společnosti ÚJV Řež.

Hyundai Nexo bylo automobilkou inzerováno jako vůz, který čistí vzduch. Podle vyjádření Hyundaie zbavuje Nexo vzduch jemného prachu v množství, které vypustí při ujetí stejné vzdálenosti dva automobily se vznětovým motorem.

Z okolního prostředí totiž nasává vzduch, ze kterého bere kyslík, nutný pro výrobu elektřiny v palivových článcích. A tento nasávaný vzduch je nutné čistit filtrem, stejně jako v každém konvenčním autě. Rozdíl je v tom, že z výfuku Nexa vychází pouze vodní pára.

Foto: Hyundai

Hyundai Nexo

Elektřina z palivových článků v Nexu pohání elektromotor o výkonu 163 koní a točivém momentu 395 Nm. Na stovku zrychlí Nexo za 9,2 sekundy a maximální rychlost činí 179 km/h. Na jedno doplnění vodíku, který reaguje v palivových článcích s kyslíkem nasátým z okolního prostředí, a vyrábí tak elektřinu, má vůz dle normy NEDC ujet až 800 km.

Výběr článků

Načítám