Článek
Automobilka BMW v tiskové zprávě přiblížila detaily pohonného ústrojí chystaného auta na vodík (Fuel Cell Electric Vehicle, FCEV). Palivový článek samotný má vyrábět elektřinu výkonem až 125 kW (170 koní), načež bude elektřina transformována na blíže nespecifikované napětí, se kterým pracuje elektromotor i vyrovnávací baterie. Kombinací elektřiny z baterie a z palivového článku má vzniknout právě oněch 275 kW, tj. 374 koní nejvyššího výkonu.
Za pár let se ceny vodíkových aut přiblíží těm benzinovým, tvrdí BMW s Toyotou
Zásobárna vodíku má formu dvou nádrží, v nichž bude uloženo dvakrát 6 kg vodíku pod tlakem 700 barů. Na jaký dojezd má takováto zásoba stačit, specifikováno nebylo, ale doplnění má trvat 3-4 minuty, tedy srovnatelně se současnými benzínovými či naftovými vozy.
Sériová forma konceptu i Hydrogen Next má být na světě v roce 2022, ovšem nikoliv na prodej běžným zákazníkům, nýbrž jako pilotní projekt v malé sérii. Plnou sériovou výrobu BMW chystá po roce 2025, pokud bude na cílových trzích dostatečná infrastruktura vodíkových čerpacích stanic. V České republice dosud není žádná veřejná.
Pohled do budoucnosti, řídili jsme vodíkovou Toyotu Mirai
BMW bude na vývoji sériového auta na vodík spolupracovat s Toyotou, která už od roku 2015 prodává model Mirai s vodíkovým palivovým článkem. Koncem letošního roku plánuje uvést druhou generaci Mirai.
I BMW samo už dříve koketovalo s pohonem na vodík u modelu Hydrogen 7. Tam ale z vodíku nebyla vyráběna elektřina, nýbrž byl spalován v konvenčním šestilitrovém dvanáctiválci.
Jeho spotřeba na 100 km byla 50 litrů vodíku, ovšem hlavně proto, že energetická hustota vodíku je více než třikrát menší ve srovnání s benzínem. BMW Hydrogen 7 nebyl v prodeji, pouhých 100 vyrobených kusů bylo pronajato známým osobnostem.
Podle starších slov Jurgena Guldnera, viceprezidenta divize BMW pro vodíkový pohon, se bude cena takovýchto aut v příštích letech „razantně snižovat”. České zastoupení Toyoty hovoří podobně: „Do roku 2025 by toto palivo mohlo dosáhnout konkurenceschopnosti zejména v případě velkých vozidel s dlouhým dojezdem.”
Kromě vodíkové X5 se údajně pracuje také na verzích FCEV řad X7 a X3.