Článek
Zatímco automobilky Toyota či Hyundai svá auta na vodík normálně prodávají, BMW s modelem iX5 Hydrogen opět zvolilo cestu pilotní, zhruba stokusové flotily. Vozy budou nasazeny v různých zemích „pro předváděcí a zkušební účely“, stojí v tiskové zprávě.
Vodíková X5 se objevila v roce 2019 jako koncept a následně v roce 2021 vozila lidi na mnichovském autosalonu. Loni automobilka oznámila, že s masovou výrobou vodíkových aut chce začít do roku 2025, a to ve spolupráci s Toyotou.
S touto japonskou automobilkou spolupracovala i na vývoji iX5 Hydrogen. Vyrábí se sice v německém Centru vývoje a inovací, ale jednotlivé palivové články pocházejí od Toyoty. Sestavování do sad a montáž ostatních komponentů, jejímž výsledkem je hotové pohonné ústrojí, však probíhá v Německu.
BMW ukazuje vodíkové SUV iX5 při zimním testování
V palivovém článku reaguje plynný vodík z nádrží se vzdušným kyslíkem za vzniku elektřiny. Trvalý výkon článku je 125 kW. Součástí systému je také lithium-iontová baterie, jejíž nejvyšší výkon je 170 kW. Celkový nejvyšší výkon hnací soustavy, a zároveň také nejvyšší výkon, kterým umí elektromotor pohánět zadní kola, je 295 kW, tedy 401 koní.
Vodíkové nádrže jsou v iX5 vyrobeny z karbonem vyztužených plastů a pojmou necelých 6 kg tohoto plynu. Doplnění u čerpací stanice je otázkou 3-4 minut a zásoba má stačit na 504 km dle měřicího cyklu WLTP. Spotřeba má být 1,19 kg H2/100 km, zrychlení z nuly na 100 km/h pod šest sekund a maximální rychlost přes 180 km/h.
„Vodík je všestranný zdroj energie, který hraje klíčovou roli v procesu energetické transformace, a tedy i v ochraně klimatu. Koneckonců je to jeden z nejefektivnějších způsobů skladování a přepravy obnovitelných energií,“ řekl Oliver Zipse, předseda představenstva BMW AG. „Tento potenciál bychom měli využít k urychlení transformace celého odvětví dopravy. Pokud jde o bezemisní mobilitu, je vodík chybějícím dílem skládačky. Jedna technologie sama o sobě nebude stačit k tomu, aby přinesla celosvětovou klimaticky neutrální mobilitu,“ dodal.
V České republice máme aktuálně jednu funkční čerpací stanici na vodík, a to v Ostravě. Další mají být např. v Praze či v Litvínově; ta pražská na Barrandově je už mnoho měsíců těsně před otevřením, konkrétní datum zprovoznění však je stále ve hvězdách.