Článek
Jak japonská automobilka Toyota slíbila, tak i koná - a v prosinci letošního roku odhalila druhou generaci vodíkového elektromobilu Mirai. Princip zůstává stejný, ovšem technika byla přepracována, a třebaže stále nejde sklopit zadní sedačky pro lepší praktičnost, vůz je mnohem lákavější.
Vzhledově je k nerozeznání od konceptu, který se představil už před drahnou dobou, jak ostatně bylo avizováno. To znamená dlouhou a elegantní karoserii sedan, která ovšem svou plynulou zádí připomíná dnes módní „čtyřdveřová kupé”. A třebaže není vysloveně krásná, rozhodně není tak šílená jako dosavadní verze.
Pohled do budoucnosti, řídili jsme vodíkovou Toyotu Mirai
Dozvídáme se ovšem více o technice. Nejdůležitější změnou je, že vůz má nově poháněná zadní kola, a to elektromotorem o výkonu až 182 koní a točivém momentu 300 Nm. Dosud to bylo 154 k, resp. 335 Nm a poháněna byla přední kola.
Palivový článek, který produkuje elektřinu, má také zvýšený výkon ze 114 na 128 kW a zároveň klesla jeho hmotnost i velikost. Je umístěný pod přední kapotou, nikoliv v podlaze vozu, a tak auto svým vzhledem působí přirozeněji.
S výškou 1470 mm je také o 65 mm nižší než předchůdce. Délka je 4975 mm, šířka 1885 mm. Co se příliš nezměnilo, je hmotnost - novinka váží v závislosti na výbavě 1900-1950 kg, dosavadní mirai ukázala 1925 kg.
Větší je i zásobárna vodíku. Ve třech nádržích, umístěných ve středovém tunelu, pod zadními sedačkami a pod podlahou zavazadelníku, je uchováno 5,6 kg vodíku, o kilo víc než dosud. To znamená dojezd až 650 kilometrů na jedno naplnění nádrží.
O něco menší a lehčí je vyrovnávací lithium-iontová baterie - má kapacitu 1,2 kWh oproti 1,6 kWh předchozí generace a je umístěna za zadními sedačkami. Proto je tak nelze sklopit a lyže budete muset převážet vždy na střeše.
Díky novému rozmístění součástí pohonného ústrojí je rozložení hmotnosti nové mirai 50 : 50, což znamená ideální vyvážení ve všech jízdních situacích a teoreticky i chování podobné autům, která mají konvenční motor podélně pod přední kapotou a pohon zadních kol.
Zavěšení kol na obou nápravách je víceprvkové, nikoliv už McPherson vpředu a torzní příčka vzadu jako u první generace. Samozřejmostí jsou kola s nízkým odporem vzduchu a pneumatiky s nízkým valivým odporem, stejně jako optimalizace celé karoserie a zakrytování podvozku pro co nejmenší aerodynamický odpor.
To aby byla spotřeba vodíku co nejmenší i ve vyšších rychlostech. Žádný mezistátní expres nicméně mirai není, nejvyšší rychlost je 175 km/h a zrychlení z nuly na 100 km/h má trvat 9,2 sekundy.
Už víme, že Mirai druhé generace bude v prodeji i v Česku, neboť u nás vznikají první veřejné plnicí stanice vodíku. Datum zahájení prodeje ani cena zatím nebyly oznámeny.