Článek
Japonská automobilka Honda předběhla dobu, když 16. června 2008 zahájila produkci modelu FCX Clarity, prvního sériově vyráběného vozidla s vodíkovým pohonem na světě.
Čtyřdveřový sedan byl vybaven palivovými články, které přeměňují vodík na elektřinu, a Honda s vozem cílila zejména na kalifornské motoristy. Právě tento americký stát je průkopníkem v omezování emisí z dopravy.
Průkopnickou hondu si ale nebylo možné koupit, automobilka ji nabízela jen k pronájmu. V USA byla cena 600 dolarů měsíčně (ekvivalent necelých 19 tisíc korun v dnešních penězích) včetně veškerého pojištění a asistenčních služeb.
Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice
Jak se nakonec ukázalo, projekt příliš neuspěl. Do roku 2015, kdy první generace modelu Clarity zmizela z nabídky, se v Kalifornii podařilo uplatnit jen 45 vozů. Po deseti kusech Honda udala v Evropě a v Japonsku.
Vůz nabízel elektromotor o výkonu 136 koní a 256 N.m. Palivový článek, který mu vyráběl elektřinu, čerpal vodík z nádrží o celkovém objemu 4,1 kg, na něž měl vůz ujet až 386 kilometrů. Spotřeba měla být 0,86 kg vodíku na 100 km jízdy.
V letech 2016 až 2021 automobilka nabízela druhou generaci vozu, kterým se snažila lépe trefit do preferencí zákazníků. Měla o 200 km větší dojezd a o 4 koně vyšší výkon. Automobil pojmenovaný už jen Honda Clarity se kromě vodíkové verze prodával i jako plug-in hybrid nebo elektromobil na běžné baterie.
Právě pro elektromobily se mohou stát vozy s palivovými články vážnou konkurencí. Nabízejí podobně čistý provoz (odpadem při přeměně vodíku na elektřinu je jen voda) jako bateriové vozy, ale podstatně rychleji se dají „dobít“ - tankují se podobně jako třeba vozidla na plyn.
Na trhu i v ČR jsou dnes modely od Toyoty (Mirai) nebo Hyundai (Nexo), nejen v českém prostředí ale narážejí na nedostatečnou infrastrukturu. V Česku jsou zatím dvě veřejné vodíkové čerpací stanice, v Praze a v Ostravě.