Článek
Řada automobilek již ohlásila přechod na elektrické vozy, některé ovšem věří i vodíku. Podle šéfa značky Volkswagen Thomase Schäfera to však je slepá ulička. Řekl to španělské mutaci německého magazínu Autobild.
„Není to konkurenceschopné, zejména ne u osobních aut, kde nádrže zabírají místo v kabině. Možná pro užitkové vozy, ale pro osobní auta ne,“ řekl na adresu elektromobilů s vodíkovými palivovými články.
Takový vůz potřebuje kromě elektromotoru pro pohon kol a malé vyrovnávací baterie ještě palivový článek, kde dochází k reakci vodíku se vzdušným kyslíkem na vodu za vzniku elektřiny. Ta následně pohání kola.
Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice
Vodík si ovšem vůz musí vézt v nádržích válcovitého tvaru a ty samozřejmě zabírají nějaký prostor. Nutno nicméně dodat, že baterie elektromobilů také zabírají prostor; je pouze snazší je uložit do podlahy vozu.
Volkswagen nebyl k vodíku vždy takto odmítavý. V roce 2014 představil prototypy vodíkového passatu a golfu, ovšem na sériovou výrobu nikdy nedošlo. S vodíkem experimentovalo také Audi do roku 2021.
Na trhu nicméně jsou dostupné automobily s vodíkovými palivovými články - v Česku to je Hyundai Nexo a Toyota Mirai. Zatím je u nás ovšem jediné místo, kde je možno vodík natankovat - v ostravských Vítkovicích. Druhé je téměř dokončené na pražském Barrandově; po několika letech odkladů má být v provozu někdy během letošního roku.