Článek
Že vodík nemusí sloužit jen k výrobě elektřiny přes palivové články, jako je tomu třeba u v Česku prodávaných vodíkových prvotin – Toyoty Mirai a Hyundai Nexo, už ukázala řada výrobců, například Toyota v rámci konceptu GR Yarisu.
Toyota GR Yaris si z vodíku nevyrábí elektřinu, spaluje jej
O budoucnosti vodíku jako paliva pro spalovací motor přemýšlí i sportovní značka Renaultu – Alpine.
Společnost nedávno spolupracovala se studenty Evropského institutu designu v Turíně na vytvoření radikálního konceptu A4810 – výstřední vize toho, jak by mohl vypadat hypersport od Alpine v roce 2035 a hypoteticky poháněný vodíkem.
Zda koncept využíval vodíkový spalovací motor nebo konvenčnější uspořádání vodíkových palivových článků při březnové premiéře nebylo objasněno, ale nyní generální ředitel Alpine Laurent Rossi dal první náznaky, že automobilka je i přes ohlášený přechod na elektromobilitu odhodlána ponechat technologii spalování ve svém portfoliu, přičemž vodík by mohl být klíčem.
„Je normální, že se díváme na paralelní cesty – a říkám záměrně paralelní; myšlenkou je, že chceme najít alternativy, které nejsou nutně neslučitelné s elektrifikací, protože elektrifikace je – ať se nám to líbí, nebo ne – budoucností automobilového průmyslu pro minimálně 60–70 procent automobilového trhu,“ řekl Rossi.
Značka Alpine dorazila do Česka, známe ceny retro kupé A110
Alpine po svém znovuzrození s retro kupé A110 v roce 2017 figuruje v plánech skupiny Renault jako plně elektrická výkonná značka od roku 2024. Představí ostrý hatchback založený na chystaném elektromobilu Renault 5, větším SUV Alpine GT X-Over a elektrickém nástupci modelu A110.
Rossi však nezavírá dveře spalovacím motorům, ovšem jen v případě ekologického paliva.
„V našem případě věříme, že vodík jako palivo by mohl být řešením. Vodík má předpoklad v tom, že je velmi kompatibilní s elektrifikací portfolia, protože paralelní cestou k vodíku jako palivu je vodík jako palivový článek, který vyrábí elektřinu. To je dobře, protože komplexní průmyslová cesta pro vodík bude kompatibilní s elektrifikací, takže věříme, že by to mohla být jedna cesta vpřed,“ uvedl.
Rossi také prozradil, že Alpine chce v budoucnu předvést technologii spalování vodíku v závodním voze, ať už v Le Mans, nebo v jiné disciplíně, a dokonce by mohla vytvořit prototyp na míru – v duchu elektrického závoďáku ID.R od Volkswagenu.
Rekord Nürburgringu v podání Volkswagenu ID.R byl i úsporný
„Věříme, že by mohl existovat důkaz konceptu, který by mohl být proveden s vodíkem jako palivem, jenž by se později mohl promítnout do supervýkonných vozů. Víme, že Le Mans propaguje vodíkové palivové články, což je krok vpřed, ale my chceme udělat další krok a používat vodík jako palivo, abychom mohli použít šestiválec – hybridní V6 – poháněný vodíkem,“ řekl.