Článek
Vodík je často zmiňován jako jedna z alternativ k čistě bateriovým automobilům. Většina společností dnes vodík používá v kombinaci s palivovými články k výrobě elektřiny a napájení elektromotorů, pomalu se však objevují i experimenty se spalováním vodíku v upravených spalovacích motorech, které tak produkují podstatně nižší emise.
Technologii spalování vodíku používá i prototyp vodíkového motocyklu, který nedávno představila společnost Kawasaki. Prototyp vychází ze známého modelu Ninja H2 a k pohonu používá litrový přeplňovaný čtyřválec, který namísto benzínu spaluje vodík.
Experti z ČVUT vyvíjejí vodíkový motocykl
Kromě upraveného motoru má motocykl také lehce upravené šasi, do kterého jsou integrovány nádrže na vodík a upravený palivový systém. Nové komponenty jsou přitom umístěny především v zadní části stroje a vzhledem připomínají trochu futuristické boční kufry.
Prototyp vodíkového motocyklu byl veřejnosti poprvé představen před několika dny na okruhu Suzuka v Japonsku, přičemž podle výrobce jde o první prezentaci vodík spalujícího motocyklu z dílny velkého výrobce motocyklů.
Společnost začala na projektu pracovat již v březnu minulého roku a začátkem letošního roku došlo na první testovací jízdy. Díky spalování vodíku nepřijdou jezdci o charakteristický projev spalovacího motoru, který milují, dochází ovšem k dramatickému snížení emisí CO2, které vznikají pouze spalováním drobného množství oleje v motoru.
Dojezd na jedno natankování sice neznáme, oproti elektrickým motocyklům ovšem odpadá zdlouhavé čekání na opětovné nabití. Problémem vodíkových motocyklů by však, alespoň prozatím, mohla být poměrně omezená dostupnost vodíkových plnicích stanic.
Zatím se jedná pouze o prototyp, společnost Kawasaki by nicméně ráda uvedla vodíkový motocykl do výroby začátkem příštího desetiletí. Jak ovšem dodává, načasování se může měnit v závislosti na dostupnosti vodíkové infrastruktury a také s ohledem na legislativní změny.