Článek
Vodík představuje pro Toyotu budoucnost, o čemž jsme se už měli několikrát šanci sami přesvědčit. Jako jedna z mála automobilek například nabízí sériově vyráběný vodíkový sedan Mirai a nyní v Le Mans představila nový vodíkový závodní koncept GR H2 Racing Concept.
Na poli vodíkového závodění ovšem Toyota není prvně, protože firma už nabízí závodní Corollu, která se účastní několika vytrvalostních seriálů v Asii. Novinka představená ve Francii je ovšem úplně novým typem vodíkového závoďáků, který je určený právě pro Le Mans a podobné vytrvalostní závody.
Vůz, jenž fanouškům představil Akio Tojoda, je reakcí na to, že autoklub ACO, který závody Le Mans pořádá, rozhodl o zavedení možnosti účastnit se kategorie vodíkových aut i pro vozy se spalovacími motory na vodík. Je tak otázkou, zda se k Toyotě ještě připojí i další výrobci.
Automobilka o voze zatím nezveřejnila téměř žádné technické podrobnosti, víme jen, že auto je široké přes dva metry, na délku měří 5,1 metru a pod kapotou má jednotku spalující vodík a přidruženou hybridní soustavu. Do ostrého nasazení má nastoupit za tři roky spolu s otevřením zmíněné kategorie pro auta na vodík.
„Neinvestoval bych do této technologie, kdybych si nemyslel, že s ní můžeme vyhrát. Vodík není jen o nulových emisích, ale je skutečně vzrušující technologií,“ cituje britský web Autocar Akia Tojodu. „Na cestu za uhlíkovou neutralitou se vydáme se všemi technologiemi, (…) vodík je jednou z nich,“ dodal Tojoda.