Článek
Automobilky se ženou vstříc elektrické mobilitě, některé akceptují i alespoň přechodnou roli syntetických paliv. Toyota se však nevzdává ani své vize o masovém použití vodíku v osobních automobilech.
„Máme divizi vodíkového pohonu a montážní zařízení, a jak poptávka poroste, ceny budou klesat; tam vidíme spoustu příležitostí,“ uvedl Harrison v rozhovoru pro britský Autocar s tím, že vodíkový pohon vnímá jako klíčovou technologii pro budoucnost značky.
Toyota aktuálně nabízí druhou generaci sedanu Mirai, který se spoléhá na palivové články, čímž vodík mění na elektrickou energii. Konkurencí je Hyundai Nexo, a to i na českém trhu.
Příležitostí k čerpání vodíku je čím dál více zejména v západní Evropě. V Evropě bylo ke konci roku 2021 celkem 136 plnicích vodíkových stanic. Lídrem je Německo, následují Francie a Nizozemsko.
Podle dohody evropských ministrů dopravy by na hlavních tazích EU měly být vodíkové čerpací stanice každých maximálně 200 kilometrů.
V České republice je k dispozici stanice v Ostravě a od března také v Praze. Cena vodíku zde byla stanovena na 278 korun za jeden kilogram. Celá nádrž Toyoty Mirai tak vyjde na necelých 1600 korun, přičemž podle normy WLTP na ni ujede až 650 km.
V Praze byla otevřena vodíková čerpací stanice, do tří let jich v Česku má být dvanáct
Alternativou použití vodíku je také jeho spalování v klasickém pístovém motoru. Toto řešení se uplatňuje zatím především experimentálně v motorsportu.
Harrison také naznačil, že podporuje navrhovaný přechod na vodíkový pohon pro seriál WEC, mistrovství světa ve vytrvalostních závodech, až se v roce 2026 aktualizují jeho pravidla.
„Snažíme se využít motorsport a myslím si, že existuje reálná možnost přijetí vodíku, i když stále existují určité otázky ohledně proveditelnosti, ohledně velikosti nádrží, problémů s hmotností a dobíjením,“ uvedl.