Článek
Automobilku založil Christian von Koenigsegg (* 1972) v roce 1994. Jeho cílem nebylo nic menšího, než vyrábět nejrychlejší supersporty na světě. Auta měla být dvoumístná a v jejich útrobách měla své místo najít technika z Formule 1. Motory chtěl původně Koenigsegg kupovat od jiného výrobce, nakonec začal vyrábět vlastní vysoce výkonné osmiválce.
První vůz, tehdy ještě prototyp s označením CC firma představila v roce 1997, sériová verze se představila až o tři roky později. Výslednou verzi CC8S poháněl osmiválec s výkonem 655 koní, spřažený se šestistupňovou manuální převodovkou. Sprint z klidu na 100 km/h zvládal tento supersport za 3,5 vteřiny, nejvyšší rychlost činila 390 km/h.
Automobilka, která porazila Bugatti Veyron
Nejslavnější chvíle automobilky, kdy se Christianu von Koenigseggovi splnil jeho sen postavit nejrychlejší sériové auto na světě, nastala 28. února 2005 na italském vysokorychlostním okruhu Nardo. Tehdy se model CCR rozjel na 387,87 km/h a překonal tak rekord McLarenu F1 (386 km/h). Ještě týž rok rozcupoval rekord Bugatti Veyron – na okruhu se rozjel na 407,5 km/h.
O dva roky později to ale byl opet Koenigsegg, kdo ustanovil nový rekord – upravený model SCS Ultimare Aero TT se rozjel na 413 km/h a rekord byl následně zapsán do Guinnessovy knihy rekordů.
V nabídce nyní i "zelený" supersport
Koenigegg nyní nabízí dva modely – CCX a CCXR. CCX je dvoumístný roadster s pohotovostní hmotností 1 180 kilogramů, poháněný 4,7 litrovým, dvakrát přeplňovaným osmiválcem. Motor produkuje 806 koní a 919 Nm točivého momentu; udávaná spotřeba paliva dosahuje 17 litrů na 100 kilometrů.
CCXR je naproti tomu „zelený“ supersport – nespaluje benzín, ale bioetanol E85. Výkon motoru je ohromujících 1018 koní (v režimu spalování bioetanolu, při spalování benzínu je to 806 koní) a 1 060 Nm točivého momentu. Stokilometrovou rychlost zvládne CCXR za 2,9 vteřiny, 0-200 km/h za 8,75 vteřiny; nejvyšší rychlost je přes 400 km/h.
Ceny vozů s logem Koenigsegg se pohybují kolem 27 miliónů korun za kus.
FOTO: Koenigsegg