Hlavní obsah

Více než čtvrtina řidičů jezdí se špatnou korekcí zraku, zjistil průzkum

Celých 28 procent řidičů jezdí s potřebou upravit korekci zraku o nejméně 3/4 dioptrie, zjistil průzkum. Z lidí, kteří přišli k měření poprvé, pouhá tři procenta nepotřebovala žádné brýle.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Dobře vidět na cestu je jedním z nejdůležitějších prvků aktivní bezpečnosti při řízení - takže třeba stěrače je nutné mít v podzimních plískanicích a nadcházející zimě v perfektním stavu. Ještě důležitější však je mít v pořádku zrak - či jeho korekci pomocí kontaktních čoček nebo brýlí.

Říjnová akce organizace BESIP ukázala, že zásadní procento českých řidičů a řidiček špatně vidí a potřebuje zlepšit korekci svého zraku. Měření ukázala, že zhruba čtvrtina (27 %) měla správné brýle nebo čočky, 45 % potřebovalo menší změnu a u plných 28 % byla potřeba změna korekce o více než 0,75 dioptrie, stojí v tiskové zprávě.

U řidičů, kteří přišli na měření poprvé v životě, byla čísla výrazně horší. Bez potřeby brýlí odešla jen necelá 3 % návštěvníků, dalších 58 % s korekcí do půl dioptrie a varujících 39 % potřebovalo korekci o 0,75 a více dioptrie.

Výsledky měření zraku řidičů
Podíl v roce 2022Podíl v roce 2021
Správná korekce 27 %28 %
Odchylka do 0,5 dpt45 %46 %
Odchylka 0,75–1,25 dpt23 %21 %
Odchylka 1,5–2,25 dpt4 %4 %
Odchylka 2,5–3,25 dpt> 1%1 %
Odchylka 3,5 a více dpt> 1%> 1%

„Ukazuje se, že největší riziko představují ti řidiči, kteří brýle dříve nepotřebovali a o své vadě ani nevědí nebo ji podceňují. U 32 % z nich byla objevena potřeba korekce o 0,75-1,25 dioptrie, u dalších 6 % o 1,5-2,5 dioptrie, a u 1 % dokonce ještě vyšší. To jsou už hodnoty, které řízení ovlivňují významně,“ komentuje výsledky Pavel Krejčí z optiky GrandOptical, která se na výzkumu podílela. Dodává, že kromě např. pozdních reakcí mají vady zraku vliv i na únavu na dlouhých cestách.

„Dobré vidění je klíčové pro bezpečnost na silnici, zvlášť na podzim a v zimě, kdy se výrazně zhoršuje viditelnost, a to i v časech ranní a odpolední dopravní špičky. Chodce, značky, překážky, to vše rozezná člověk se špatným zrakem výrazně později a pak mu chybí čas na reakci,“ komentuje výsledky měření vedoucí BESIP Tomáš Neřold.

„Heslo vidět a být viděn platí přitom nejen pro řidiče, ale i pro cyklisty, kterým navíc při kolizi hrozí větší újma. Podle nedávného průzkumu si asi pětina řidičů, kteří je jinak nosí, do auta brýle nebere. U cyklistů to je dokonce polovina,“ pokračuje Neřold.

Jen necelá třetina řidičů dobře vidí na cestu, ukázal průzkum

AutoMoto

Nástrahy podzimních silnic: Nejen nízké teploty, listí či zvěř vyžadují zvýšenou pozornost

AutoMoto

V souvislosti s dobrým výhledem na silnici před sebou se sluší zmínit také správnou funkci světlometů, tedy nutnost dbát na to, aby v nich byly všechny žárovky funkční a byly správně seřízené. To znamená, aby řidič dobře viděl na cestu do dostatečné vzdálenosti a aby zároveň potkávacími světly neoslňoval ostatní řidiče.

Správné seřízení světel je důležité nejen při jízdě ve tmě mimo obec, kde tak řidič dříve uvidí zvěř či překážku, ale i ve městě. Potkávací světla svítící příliš nízko pozdě osvětlí odrazky ostatních aut či jízdních kol a řidič tak má méně času na ně reagovat.

Se zkracujícími se dny je i pro chodce a cyklisty důležité být řádně osvětlen či nosit reflexní prvky.

Cyklisté a chodci, reflexní prvky vám ve tmě můžou zachránit život

AutoMoto

Může se vám hodit na Firmy.cz: Oční optiky, Oční kliniky

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám