Článek
Snaha dostat na trh auto, které se bude řídit zcela samo a svého majitele bude moci třeba dovézt v podroušeném stavu z restauračního zařízení, je na světě už několik let. Vývojáři jako Google nebo GM do autonomních vozů sypou miliardy. Odpověď na otázku, jestli lidé budou chtít v takových autech jezdit, je ale může nepříjemně překvapit.
„Nechci být pokusným králíkem,” odůvodnila svou skepsi k autonomnímu řízení dotazovaná Kaliforňanka Phoebe Barron. Naopak Sonja Roy, která žije v Coloradu, vidí autonomní vozidla jako „skvělou inovaci a technologii s velkým potenciálem”.
Výzkum prováděný v kooperaci firem Reuters a Ipsos zahrnoval 2592 dospělých Američanů. 55 % mužů by se v autonomním voze necítilo dobře, 38 % by s tím nemělo problém. Ženy mají větší obavy – 77 % by autopilotem nejelo, 16 % klidně ano.

Volvo XC90 s testovacím sadou pro autonomní řízení
Teď budeme trochu spekulovat, ale většina lidí obecně nemá řízení auta jako koniček, zábavu, ale jako nutnost, bez které se neobejdou. To by znamenalo, že zmíněných 77 % žen a 55 % mužů odpovídá takhle ne proto, že by nechtěli přijít o radost z řízení, ale prostě proto, že lidem za volantem důvěřují víc než počítačům.
Na otázku, zda mají osobní zkušenost s autonomním řízením, ovšem většina lidí v průzkumu odpověděla negativně. Vskutku, společnosti, které autopiloty vyvíjejí, veřejnost do svých aut nezvou příliš často.
Jednu z takových příležitostí ale poskytl Google v roce 2014, když ještě vyvíjel svou technologii pro své vlastní malé auto. Video níže samozřejmě není nestrannou reportáží, takže v něm nečekejte obavy lidí, kteří se mohli projet.
Je to ale ukázka, jak může vypadat autonomní vůz 5. úrovně, tedy té nejvyšší. Pro ilustraci – klasické auto s obyčejným tempomatem je v úrovni automatizace na stupni 0. Vozy, které jsou vybaveny adaptivním tempomatem a zároveň aktivním udržováním v jízdních pruzích, jež dokáže aspoň chvíli jet samo, je v úrovni automatizace 2.
Třetí úroveň umí řídit sama, ale spoléhá se na to, že v případě potřeby řidič zasáhne. Čtvrtá a pátá řidiče nepotřebují a v páté stačí zadat cíl do navigace a jít si zdřímnout – auto zvládne všechno samo, a to za každého počasí.