Hlavní obsah

Veterány musí na technickou kontrolu

Od září začíná platit povinná technická kontrola (STK) pro veterány. Požadavky kontroly se budou lišit podle stáří vozů, vzniknou tři různé kategorie. Majitele historických vozidel novinka netěší. Ministerstvo dopravy argumentuje bezpečností na silnicích.

Foto: Jindřich Ginter, Právo

Tradiční sraz veteránů v Dobřichovicích přiláká každoročně tisíce lidí.

Článek

Na STK nebudou muset všichni majitelé historických vozidel vyrazit okamžitě, ale až jim bude dobíhat platnost dosavadní autoklubové testace. Ty měly standardně termín do konce května. Zároveň se prodlouží lhůta testování ze dvou na pět let. Registrovat veterány nově půjde nejen v místě bydliště, ale i na dalších 14 místech obcí s rozšířenou působností v jednotlivých krajích.

„Chtěli jsme, aby stát měl i tato auta pod svou kontrolou,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Popřel, že by tím stát šel na ruku STK. „Bude to asi osm tisíc prohlídek za rok oproti celkovému počtu tři a půl milionu prohlídek ročně. Tedy naprosto nicotné číslo. Je to zhruba dvacet prohlídek na jednu stanici, takže opět naprosto zanedbatelné množství,“ dodal Jemelka.

Z evropských zemí požadují STK u veteránů jednou za pět let například na Slovensku nebo ve Francii, v Německu a Rakousku dokonce jednou za dva roky. „Náš systém je tedy ještě benevolentnější než v nejedné cizí zemi,“ argumentoval mluvčí.

Alternativní paliva na vzestupu. Britové vyrobili první bio benzin pro veterány

AutoMoto

Upozornil také, že s historickými zelenými značkami u nás jezdí zhruba 45 tisíc vozidel. Několikanásobně více veteránských aut, tedy těch starších 30 let, jezdí s bílými značkami a absolvují STK každé dva roky.

Veterán vyjíždí jen občas

Pro STK budou veterány rozděleny na tři kategorie: novodobá historická vozidla (od 1. 7. 1972), poválečná vozidla (od 1. 7. 1953 do 30. 6. 1972) a předválečná a válečná vozidla (do 30. 6. 1953). Kontroly budou přizpůsobeny platné legislativě v době uvedení vozidla do provozu a tehdejším technickým požadavkům. Měření emisí se veteránů týkat nebude, pokud nemají řízený systém emisí. Ceny STK se pohybují od 700 do 1700 korun.

Podle kodexu Mezinárodní federace historických vozidel je veterán takové „vozidlo, které je uchováváno a udržováno v historicky věrném stavu a není užíváno ke každodenní přepravě“. I české předpisy stanoví, že „historické vozidlo nelze provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního užívání pro vlastní potřeby“.

FOTO: Tisícimílový závod veteránů do Bratislavy a zpět. Letos pod záštitou prezidenta

Domácí

Může se vám hodit na Firmy.cz: Stanice technické kontroly

Související témata:

Výběr článků

Načítám