Článek
Tak jako se Jeep stal synonymem terénního auta, Lux znamená vysavač a Wap vysokotlaký čisticí stroj, Vespa je v některých krajích označením skútru. Může za to jednak spolehlivost, dlouhověkost a především nezaměnitelný vzhled strojů této značky. Vespa rovná se ikona.
Před 70 lety italské ministerstvo průmyslu a obchodu přijalo patent na malý motocykl, který podala firma Piaggio. Společnost původně orientovaná na loďařský, letecký a železniční průmysl se po druhé světové válce ocitla v troskách.
Jednoho ze synů zakladatele společnosti, Enrica Piaggia (1905- 1965), tehdy napadlo, že by mohl prorazit s levným a jednoduchým dopravním prostředkem, který by byl ve válkou zničené zemi dostupný pro širokou veřejnost.
Vypadá jako vosa, italsky vespa
Piaggio poté zadal konstrukci skútru leteckému inženýrovi Corradinu D’Ascaniovi a ten ho nezklamal. "Sembra una vespa" - "to vypadá jako vosa", řekl Enrico Piaggio, když uviděl prototyp nového skútru MP6, který byl patentován v dubnu 1946.
Právě tato hláška společně s bzučivým zvukem motoru stála za vznikem jména Vespa (v italštině vosa).
D’Ascanio vytvořil elegantnější a praktičtější model, který obsahoval řadu revolučních prvků, jako bylo například uložení mechanických částí pod karoserii, volná střední část, která umožňuje snadné nastupování, pohon zadního kola hřídelí nebo jednostranně zavěšené přední kolo, což usnadňovalo jeho výměnu.
Vyrobeno přes 18 miliónů kusů
Během prvního roku se prodalo 2500 skútrů, v dalším roce to bylo již 10 000 kusů a v roce 1950, kdy se Vespa začala vyrábět i v Německu, to bylo 50 000 skútrů.
Milióntá Vespa byla prodána v roce 1956, dva milióny byly překonány o čtyři roky později a magická hranice deseti miliónů padla koncem 80. let.
Do dnešních dní celkový počet vyrobených kusů přesáhl 18 miliónů. Pravděpodobně nejpopulárnějším modelem je Vespa PX.
Vespa v Česku nabízí hned několik modelových řad. Nejlevnější přijdou na 70 tisíc korun, ceny nejvýkonnějších a nejdražších modelů šplhají přes 260 tisíc korun.