Hlavní obsah

Velorex vstane z mrtvých, nová verze dostane xenony a silný motor

Necelý měsíc zbývá do odhalení podoby nového modelu legendárního velorexu v retro stylu. Opavský podnikatel Pavel Brída ho chce představit na brněnském motocyklovém veletrhu. Motocyklová legenda známá svou tříkolovou podobou s plátěnou střechou, bude pod novým názvem Velor-x-trike vybavena nejmodernější technikou.

Foto: ČTK

Necelý měsíc zbývá do odhalení podoby nového modelu legendárního velorexu v retro stylu, který chce představit opavský podnikatel Pavel Brída na brněnském motocyklovém veletrhu.

Článek

Na tříkolovém motocyklu budou například xenonová světla, anatomické sedačky, LCD dotykové displeje, CD-DVD přehrávač, digitální tachometr s otáčkoměrem, bodové pásy nebo led-diody s podsvícením podvozku, motoru i interiéru vozidla.

Na tříkolovém motocyklu budou například xenonová světla, anatomické sedačky, LCD dotykové displeje, CD-DVD přehrávač, digitální tachometr s otáčkoměrem, bodové pásy nebo led-diody s podsvícením podvozku, motoru i interiéru vozidla.

Na tříkolovém motocyklu budou například xenonová světla, anatomické sedačky, LCD dotykové displeje, CD-DVD přehrávač, digitální tachometr s otáčkoměrem, bodové pásy nebo led-diody s podsvícením podvozku, motoru i interiéru vozidla. Původní plátěný plášť nyní bude sestrojen z laminátu za použití karbonu. Skleněná střecha bude odnímatelná ve stylu targa. "Celkový vzhled bude zachovávat původní duch a nádech retra, byť bude použitá nejmodernější technika 21. století, včetně nejmodernějšího exkluzivního chameleonského laku," řekl Brída.

Na tříkolovém motocyklu budou například xenonová světla, anatomické sedačky, LCD dotykové displeje, CD-DVD přehrávač, digitální tachometr s otáčkoměrem, bodové pásy nebo led-diody s podsvícením podvozku, motoru i interiéru vozidla. Původní plátěný plášť nyní bude sestrojen z laminátu za použití karbonu. Skleněná střecha bude odnímatelná ve stylu targa. "Celkový vzhled bude zachovávat původní duch a nádech retra, byť bude použitá nejmodernější technika 21. století, včetně nejmodernějšího exkluzivního chameleonského laku," řekl Brída.

Na tříkolovém motocyklu budou například xenonová světla, anatomické sedačky, LCD dotykové displeje, CD-DVD přehrávač, digitální tachometr s otáčkoměrem, bodové pásy nebo led-diody s podsvícením podvozku, motoru i interiéru vozidla. Původní plátěný plášť nyní bude sestrojen z laminátu za použití karbonu. Skleněná střecha bude odnímatelná ve stylu targa. "Celkový vzhled bude zachovávat původní duch a nádech retra, byť bude použitá nejmodernější technika 21. století, včetně nejmodernějšího exkluzivního chameleonského laku," řekl Brída. Nové vozítko má mít velké zrychlení. "Není stavěno na pokořování maximálních rychlostí a jistě ne přes 200 km/h. Vyvíjíme vlastně malý, rychlý a hbitý automobil pro městský a příměstský provoz na bázi motocyklu, který bude vážit přibližně 500 kg a muže mít nainstalován motor i přes 200 koní, což je velmi jistě zajímavý hmotnostní a výkonový poměr," uvedl autor projektu.

Na tříkolovém motocyklu budou například xenonová světla, anatomické sedačky, LCD dotykové displeje, CD-DVD přehrávač, digitální tachometr s otáčkoměrem, bodové pásy nebo led-diody s podsvícením podvozku, motoru i interiéru vozidla. Původní plátěný plášť nyní bude sestrojen z laminátu za použití karbonu. Skleněná střecha bude odnímatelná ve stylu targa. "Celkový vzhled bude zachovávat původní duch a nádech retra, byť bude použitá nejmodernější technika 21. století, včetně nejmodernějšího exkluzivního chameleonského laku," řekl Brída. Nové vozítko má mít velké zrychlení. "Není stavěno na pokořování maximálních rychlostí a jistě ne přes 200 km/h. Vyvíjíme vlastně malý, rychlý a hbitý automobil pro městský a příměstský provoz na bázi motocyklu, který bude vážit přibližně 500 kg a muže mít nainstalován motor i přes 200 koní, což je velmi jistě zajímavý hmotnostní a výkonový poměr," uvedl autor projektu.

Na tříkolovém motocyklu budou například xenonová světla, anatomické sedačky, LCD dotykové displeje, CD-DVD přehrávač, digitální tachometr s otáčkoměrem, bodové pásy nebo led-diody s podsvícením podvozku, motoru i interiéru vozidla. Původní plátěný plášť nyní bude sestrojen z laminátu za použití karbonu. Skleněná střecha bude odnímatelná ve stylu targa. "Celkový vzhled bude zachovávat původní duch a nádech retra, byť bude použitá nejmodernější technika 21. století, včetně nejmodernějšího exkluzivního chameleonského laku," řekl Brída. Nové vozítko má mít velké zrychlení. "Není stavěno na pokořování maximálních rychlostí a jistě ne přes 200 km/h. Vyvíjíme vlastně malý, rychlý a hbitý automobil pro městský a příměstský provoz na bázi motocyklu, který bude vážit přibližně 500 kg a muže mít nainstalován motor i přes 200 koní, což je velmi jistě zajímavý hmotnostní a výkonový poměr," uvedl autor projektu. K tomu musela být navržena a postavena zbrusu nová karoserie. "Chci, aby na křižovatkách ve městech všem autům ujelo, což půjde bez problému, protože poměry jsou u výkonu a hmotnosti veloru zajímavější než u kdejakého sportovního vozidla renomovaných světových značek," řekl Brída.

Na tříkolovém motocyklu budou například xenonová světla, anatomické sedačky, LCD dotykové displeje, CD-DVD přehrávač, digitální tachometr s otáčkoměrem, bodové pásy nebo led-diody s podsvícením podvozku, motoru i interiéru vozidla. Původní plátěný plášť nyní bude sestrojen z laminátu za použití karbonu. Skleněná střecha bude odnímatelná ve stylu targa. "Celkový vzhled bude zachovávat původní duch a nádech retra, byť bude použitá nejmodernější technika 21. století, včetně nejmodernějšího exkluzivního chameleonského laku," řekl Brída. Nové vozítko má mít velké zrychlení. "Není stavěno na pokořování maximálních rychlostí a jistě ne přes 200 km/h. Vyvíjíme vlastně malý, rychlý a hbitý automobil pro městský a příměstský provoz na bázi motocyklu, který bude vážit přibližně 500 kg a muže mít nainstalován motor i přes 200 koní, což je velmi jistě zajímavý hmotnostní a výkonový poměr," uvedl autor projektu. K tomu musela být navržena a postavena zbrusu nová karoserie. "Chci, aby na křižovatkách ve městech všem autům ujelo, což půjde bez problému, protože poměry jsou u výkonu a hmotnosti veloru zajímavější než u kdejakého sportovního vozidla renomovaných světových značek," řekl Brída.

Na tříkolovém motocyklu budou například xenonová světla, anatomické sedačky, LCD dotykové displeje, CD-DVD přehrávač, digitální tachometr s otáčkoměrem, bodové pásy nebo led-diody s podsvícením podvozku, motoru i interiéru vozidla. Původní plátěný plášť nyní bude sestrojen z laminátu za použití karbonu. Skleněná střecha bude odnímatelná ve stylu targa. "Celkový vzhled bude zachovávat původní duch a nádech retra, byť bude použitá nejmodernější technika 21. století, včetně nejmodernějšího exkluzivního chameleonského laku," řekl Brída. Nové vozítko má mít velké zrychlení. "Není stavěno na pokořování maximálních rychlostí a jistě ne přes 200 km/h. Vyvíjíme vlastně malý, rychlý a hbitý automobil pro městský a příměstský provoz na bázi motocyklu, který bude vážit přibližně 500 kg a muže mít nainstalován motor i přes 200 koní, což je velmi jistě zajímavý hmotnostní a výkonový poměr," uvedl autor projektu. K tomu musela být navržena a postavena zbrusu nová karoserie. "Chci, aby na křižovatkách ve městech všem autům ujelo, což půjde bez problému, protože poměry jsou u výkonu a hmotnosti veloru zajímavější než u kdejakého sportovního vozidla renomovaných světových značek," řekl Brída. U nového velorexu ale zůstanou prvky, které evokují ten starý. Například základem bude pohonná jednotka motocyklu s převodem na jedno zadní kolo přes řetěz, oblouk u dveří bude stejný, sklon zadní karoserie, průduchy u sání, na motoru žábra, dva výfuky, tankování vpředu karoserie jako u původního velorexu s motocyklovým víčkem nádrže.

Na tříkolovém motocyklu budou například xenonová světla, anatomické sedačky, LCD dotykové displeje, CD-DVD přehrávač, digitální tachometr s otáčkoměrem, bodové pásy nebo led-diody s podsvícením podvozku, motoru i interiéru vozidla. Původní plátěný plášť nyní bude sestrojen z laminátu za použití karbonu. Skleněná střecha bude odnímatelná ve stylu targa. "Celkový vzhled bude zachovávat původní duch a nádech retra, byť bude použitá nejmodernější technika 21. století, včetně nejmodernějšího exkluzivního chameleonského laku," řekl Brída. Nové vozítko má mít velké zrychlení. "Není stavěno na pokořování maximálních rychlostí a jistě ne přes 200 km/h. Vyvíjíme vlastně malý, rychlý a hbitý automobil pro městský a příměstský provoz na bázi motocyklu, který bude vážit přibližně 500 kg a muže mít nainstalován motor i přes 200 koní, což je velmi jistě zajímavý hmotnostní a výkonový poměr," uvedl autor projektu. K tomu musela být navržena a postavena zbrusu nová karoserie. "Chci, aby na křižovatkách ve městech všem autům ujelo, což půjde bez problému, protože poměry jsou u výkonu a hmotnosti veloru zajímavější než u kdejakého sportovního vozidla renomovaných světových značek," řekl Brída. U nového velorexu ale zůstanou prvky, které evokují ten starý. Například základem bude pohonná jednotka motocyklu s převodem na jedno zadní kolo přes řetěz, oblouk u dveří bude stejný, sklon zadní karoserie, průduchy u sání, na motoru žábra, dva výfuky, tankování vpředu karoserie jako u původního velorexu s motocyklovým víčkem nádrže.

Myšlenka na výrobu novodobého velorexu zrála dlouho. "Vlastním velorex z roku kolem 1950 Oskara po celkové repasi, se kterým se svým osmiletým synem brázdím v létě naše silnice. Národ toto vozidlo vnímá úplně jinak. Velorex je jiný než jakýkoliv veterán, je to velká rarita, kamkoliv přijedete, dávají se s vámi hned do řeči, lidé mávají, smějí se. Jízda v něm je opravdu velký zážitek," řekl Brída.

Tříkolku, kterou proslavil herec Josef Abrhám v roli nepoučitelného zlodějíčka ve filmu Vrchní, prchni, začali na počátku 50. let vyrábět bratři Stránští. V letech 1951 až 1971 jich bylo vyrobeno asi 17500, třetina byla vyvezena do zahraničí. Lidová vozítka s nízkými provozními náklady a kovovou konstrukcí potaženou koženkou se ujala nejen v tehdejším Československu.

Na začátku sestavení nového stroje musel vyřešit jeden zásadní problém - nemohl použít značku velorex. "Z výpisu ochranných známek jsem zjistil, že velorex si jako motorové vozidlo zaregistroval nějaký Polák celosvětově, patentoval si ochrannou známku. Proto jsem musel změnit název na Velor-x-trike," vysvětlil autor projektu.

Slavnostně se vůz představí 10. března na motocyklovém veletrhu v Brně. Svou účast na světové premiéře již přislíbil Mojmír Stránský, tvůrce původního velorexu, jenž letos slaví 60. výročí od začátku jeho sériové výroby v roce 1950.

Související témata:

Výběr článků

Načítám