Článek
Zatímco loni viděla událost zvaná Easter Jeep Safari jen čtyři koncepty upravených jeepů, letos je jich sedm. Jeden z nich se vrací z loňska, ale ne jen tak, nýbrž po úpravách.
Je to Jeep Wrangler Magneto 2.0, elektrická verze wrangleru současné generace JL. Trochu s podivem je, že k elektromotoru má šestistupňovou manuální převodovku, když mimo jiné víme, že elektrický pohon wrangleru 4xe nepotřebuje v terénu ani redukci, ale koneckonců je to jen koncept.
Vylepšení se týkají zdvojnásobení maximálního proudu v pohonném ústrojí na 600 ampér, což znamená nejvyšší točivý moment 1152 Nm a s ním i zrychlení z nuly na 60 mph (97 km/h) za dvě sekundy. Tedy, alespoň to automobilka tvrdí.
Zbytek kromě drobných úprav designu a prodloužení převodového poměru prvního stupně šestistupňového manuálu z 5,13 na 3,36 zůstává stejný jako loni. To znamená 30cm prodloužení rozvoru dvoudveřové verze wrangleru, 7,6cm zvýšení podvozku, 40″ pneumatiky a odlehčené nárazníky.
Pro Evropu patrně nejzajímavější je koncept Jeep Grand Cherokee Trailhawk PHEV – prostě proto, že plug-in hybridní „grand číro“ se tu prodává a výbava verze Trailhawk mu dodává terénní schopnosti.
Gros úprav je kromě pneumatik také vzduchové odpružení ke zvýšení světlé výšky, potřebnému v terénu, a odpojitelný přední stabilizátor, který má jako jediný ve své třídě. Tento vůz má, alespoň dle našeho názoru, největší šanci ze všech sedmi na sériovou výrobu.
Do historie se dívá koncept Jeep '41, který je postaven na základě pětidveřového Wrangleru Unlimited gen. JL tak, aby vypadal jako původní armádní vozidlo z roku 1941. Ostatně, Jeep právě v loňském roce slavil osmdesátiny od začátku produkce tohoto stroje, který motorizoval americkou armádu v druhé světové válce, v Koreji nebo ve Vietnamu.
Osmdesátiny Jeepu za volantem toho nejdrsnějšího, co dnes značka nabízí
Je to ale odkaz veskrze moderní, neboť v útrobách se skrývá pohonné ústrojí z wrangleru 4xe. To znamená řadový dvoulitrový zážehový čtyřválec spojený s elektromotorem pro celkový výkon 380 koní a točivý moment /637 Nm.
Dalším vzpomínkovým kusem je koncept Jeep Rubicon 20th Anniversary, který slaví 20. výročí ryze offroadové varianty wrangleru Rubicon. Koncept má pětidveřovou karoserii, zatímco původní Rubicon měl třídveřovou; pětidvířko s názvem Unlimited přišlo na trh až o pár let později.
Důvodem je motor. Je to 6,4l osmiválec, který se pod kapotu wrangleru dostal teprve nedávno ve verzi 392. Vůz dostal navíc aktivní výfukové potrubí, polodveře, o 5 cm zvýšený podvozek, ocelové nárazníky s navijákem, ocelovou ochranu podvozku a 37″ terénní pneumatiky.
Pokračovat můžeme konceptem Jeep Bob, který vznikl jako snaha smazat rozdíly mezi wranglerem a pick-upem Gladiator. Svůj život začal jako pick-up gladiator ve verzi Rubicon, ale zadní převis korby byl o 30 cm zkrácen – v žargonu amerických offroadových nadšenců se pro takovou úpravu vžil termín „bobbing“ – pro lepší průchodnost terénem.
Kromě toho také zmizely dveře i s B-sloupkem či zadní čelo korby. Naopak přibylo 7,6cm zvýšení podvozku, odolnější nápravy a lepší tlumiče a také 40″ terénní pneumatiky. Pod kapotou je třílitrový vznětový šestiválec, který je u gladiatoru v Evropě standardním motorem.
V reálném světě použitelnější je koncept Jeep D-Coder, který je v podstatě jezdícím katalogem oficiálního příslušenství značky Jeep Performance Parts. Cokoliv, co je na autě červené, pochází z katalogu příslušenství a můžete si to objednat na svůj gladiator.
Je tu třeba zvýšené sání, upravené nárazníky, přídavná světla, organizér do korby, zahrádka na ni, trubkové dveře, naviják značky Warn. boční ochranné trubky pod prahy, tvrzené čelní sklo Gorilla nebo 17″ kola se zámky pneumatik obutá do 37″ terénních bf goodrichů. A na každém díle je QR kód, který vás přesměruje přímo na stránku onoho produktu do oficiálního e-shopu Jeep Performance Parts.
Konečně je tu koncept Jeep Birdcage, tedy v překladu „ptačí klec“. Je založený na pětidveřovém wrangleru 4xe a proč dostal své jméno, je jasné. Přišel o čelní sklo a dostal polodveře, takže interiér už nemůže být více otevřený, chce-li vůz zachovat ochranný rám kolem kabiny.
Kromě upravených nárazníků, zahrádky na střeše a systému k upevnění příslušenství po stranách zádě tu je 5cm zvýšení podvozku s tlumiči a pružinami značky Fox speciálně upravenými pro plug-in hybridní wrangler. A také 37″ pneumatiky, přídavná světla nebo ploché blatníky.