Článek
Čínský automobilový průmysl tahal mnoho let za kratší konec provazu a Čína byla pro světové automobilky nesmírně lákavým trhem. Během posledních několika let ale došlo k zásadnímu obratu, kdy čínské automobilky získaly obrovský náskok zejména v oblasti elektromobilů. A jejich potenciál si stále více uvědomují i globální hráči.
O tom ostatně svědčí i prohlášení vrcholných představitelů automobilky Ford, kteří začínají čínský automobilový průmysl považovat za reálnou hrozbu. A v oblasti elektromobilů dokonce za existenční.
Právě tak měl čínské výrobce elektromobilů označit přímo Jim Farley, výkonný šéf automobilky Ford, v rozhovoru se členem představenstva automobilky Johnem Thorntonem po jedné ze svých cest do Číny, jak uvádí The Wall Street Journal.
Ford přivádí do Evropy netradiční spojení, pick-up s plug-in hybridním pohonem
Jedné z podobných cest, které byly spojeny s testováním elektromobilů místních výrobců, se měl zúčastnit i John Lawler, finanční šéf automobilky, který údajně připustil, že čínské automobilky mají v oblasti elektromobilů skutečně náskok.
Není to přitom poprvé, co automobilka Ford sleduje rychlý nástup konkurence z druhé strany planety. Farley měl připomenout vzestup japonských automobilek jako Toyota a Honda v osmdesátých letech. V nedávné minulosti pak obrovský pokrok v relativně krátkém čase udělaly i jihokorejské automobilky.
Ve snaze snížit náskok čínských automobilek a nabídnout dostupné řešení elektromobility už automobilka Ford založila speciální tým, který má za úkol vyvinout novou platformu a modely schopné konkurovat nejen čínským elektromobilům, ale i značce Tesla.
Pokud se podíváme na současnou nabídku značky, mnoho globálních elektromobilů v ní nenajdeme. Hlavní pozornost stále patří modelu Mustang Mach-E, kromě toho ale Ford nabízí i čistě elektrický pick-up F-150 Lightning.
V Evropě značka spojila síly s VW a nabízí modely Explorer a Capri postavené na koncernové platformě MEB.
Pravděpodobně letos či začátkem příštího roku se pak ještě dočkáme premiéry čistě elektrické verze modelu Puma-E a čistě elektrické verze modelu Tourneo Courier, který bude zřejmě stát na stejném základu.
Je však otázkou, jak se budou pohybovat jejich ceny a zda nezůstanou pouze modely určenými výhradně pro Evropu.
Na evropských trzích přitom automobilka plánovala přechod čistě na elektromobilitu, ke kterému mělo dojít na přelomu desetiletí. Tyto plány ale podobně jako řada automobilek v nedávné době přehodnotila, což je spojováno i s výrazným opadnutím zájmu o elektromobily na starém kontinentu.