Článek
Dnešní lithium-iontové baterie nesou při příliš rychlém nabíjení riziko poškození a následné drahé opravy či rovnou výměny. Nabíjení tak bývá zastávkou nejméně na 20-30 minut podle toho, u jak silné přípojky zaparkujete.
Web novin Washington Post však píše, že američtí vládní výzkumníci našli způsob, jak dobít baterii elektromobilu na 90 % během deseti minut.
Nenabíjejte své elektromobily ve špičce, žádá Kalifornie
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gR_Z/bSHGAU.jpeg?fl=cro,0,62,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Nespecifikují kapacitu baterie či počáteční stav dobití ani chemické složení baterie, přesto jejich slova nelze smést ze stolu. „Cílem je dostat se velmi, velmi blízko časům, které strávíte u benzinky,“ říká Eric Dufek, vedoucí autor studie a vědec v Národní laboratoři státu Idaho, která funguje pod ministerstvem energetiky.
Dufkův tým stvořil počítačový algoritmus, který pomocí strojového učení analyzoval 20-30 tisíc datových záznamů z nabíjení. Ty indikovaly, jak dobře se baterie nabíjí a zda přitom degraduje či stárne.
Metody, které následně tým objevil, umožní nabít baterii na 90 % během deseti minut. Není to ale konec - cílem je dostat se k rychlosti nabíjení energie na 20 mil (32 km) jízdy za minutu. Dnešní nejlepší nabíječky zvládají zhruba 10-15 mil (16-24 km) za minutu.
V Hradci otevřeli jednu z největších dobíjecích stanic pro elektroauta v zemi
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QQ_u/IXdIAG/sequence-01-00-00-10-08-still002.jpeg?fl=cro,0,0,1920,1080%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Největším benefitem této technologie, až se dostane na trh - což by mohlo trvat zhruba pět let - však není rychlé nabíjení samotné, nýbrž možnost pro automobilky stavět vozy s menšími bateriemi.
Nevadilo by totiž, že na jedno nabití ujedete 150-200 km, pokud to nabíjení bude trvat pouze pět či deset minut. Naopak menší baterie je výhodou - znamená nižší hmotnost a také nižší cenu vozu. Zejména pořizovací cena je v současnosti jednou z největších překážek masového nástupu elektromobility.