Hlavní obsah

Vandal systematicky oslepuje francouzské radary. Vysloužil si uměleckou přezdívku

Francie ve snaze snížit nehodovost od 1. července zavedla místo limitu 90 km/h osmdesátku na silnicích bez středového oddělení mimo obec. Znásobil se počet případů oslepení radarů barvou a jeden člověk to dělá tak vytrvale, že si vysloužil přezdívku Picasso.

Foto: Profimedia.cz

Ve Francii bývají radary označeny značkou, která v horním řádku hovoří o bezpečnosti. Dole říká, že v tomto místě jsou radarové kontroly časté; existuje i varianta s upozorněním na stacionární radar.

Článek

Nakolik snížení rychlostních limitů funguje směrem ke snížení nehodovosti, je zatím brzy hodnotit, ale už nyní je jasné, že lidé s tímto krokem ostře nesouhlasí. A svůj odpor vyjadřují vandalismem.

Stacionární radary, které ve Francii mimochodem bývají označeny značkou, na níž stojí věta „pour votre sécurité“, tedy „pro vaši bezpečnost“, přemalovávají barevnými spreji. Jeden člověk, který má údajně na svědomí oslepení řady radarů, dokonce dostal přezdívku Picasso, píše web Le journal de Saône-et-Loire.

Jeho identita není známá, ale „pracuje“ v departementu Ain v regionu Auvergne-Rhône-Alpes. Policie po něm samozřejmě pátrá; říká ovšem, že oslepení radaru barvou není velký problém – stačí ho umýt. Na náklady daňových poplatníků, samozřejmě.

Počet poškození stacionárních radarů se zečtyřnásobil

Od začátku letošního roku došlo podle francouzského zpravodajského webu LCI k poškození 400 radarů, což je čtyřikrát víc oproti stejnému období loňského roku. Největší nárůst počtu útoků na radary byl prý zaznamenán právě po 1. červenci, kdy došlo ke zmíněnému snížení limitu.

Vandaly neodrazuje ani hrozba extrémně tvrdého trestu – pokuta do 45 tisíc eur (cca 1,16 miliónu korun) nebo až tři roky za mřížemi, pokud člověk pracuje sám, příp. pokuta do 75 tisíc eur (1,93 miliónu korun) nebo až pět let odnětí svobody, pokud se jedná o organizovanou skupinu.

Francouzská policie proto zvažuje instalaci kamer či fotopastí v blízkosti radarů, které by jí pomohly vandaly dopadnout. V současnosti toho totiž moc nezmůže. Člověka by napadlo ještě jedno řešení – vrátit rychlostní limit zpátky na 90 km/h, ale o tom asi francouzská vláda nebude chtít slyšet.

Výběr článků

Načítám