Článek
Silně klesal prodej všech tří domácích automobilek v čele s General Motors, která na odbytu ztratila 13 procent. A dobré zprávy nepřicházely ani od mimoamerických automobilek. Čtvrtý měsíc za sebou však ztrácela i japonská Toyota, která je na americkém trhu druhým největším prodejcem. Pro Toyotu je to nejdelší série poklesu od roku 1995.
Analytici za hlavní důvod poklesu prodeje pokládají otřesenou důvěru spotřebitelů. Doléhá na ně hypoteční krize a špatné zprávy z ekonomiky včetně politické rétoriky prezidentských kandidátů, vypočítával důvody nechuti k nákupům prodejní šéf GM Mark LaNeve. Zástupce GM i Toyoty však vyjádřili naději, že v příštích měsících spotřebitelská důvěra oživí a prodej se opět zvedne. Toyotě prodej klesl o 3,4 procenta.
Prodeje Hondy a Nissanu stoupaly
Ford zaznamenal pokles o 7,6 a Chrysler o 13,2 procenta. Slabému trendu se vzepřely japonské Honda a Nissan, jimž prodeje rostly o zhruba čtyři procenta. Korejská Hyundai, která má na trhu asi tři procenta, dokonce zaznamenala nárůst o deset procent a německý Volkswagen o 21,5 procenta, i když podíl německé skupiny na americkém trhu je jen 1,5 procenta.
Propad prodeje zaznamenaly zejména vozy typu SUV, kde prodej klesl o 18 procent. Tento trend zvláště postihuje právě detroitské výrobce, od jejichž vozů zákazníci přecházejí k menším a úspornějším modelům; odbyt osobních automobilů klesl v březnu jen o jedno procento.
V loňském roce se celkový prodej automobilů ve Spojených státech snížil o 2,5 procenta na 16,15 miliónu vozů. Dostal se tak na nejnižší úroveň od roku 1998. Americké spotřebitele loni od nákupů odrazovaly nebývale vysoké ceny pohonných hmot, propad trhu s bydlením a celkově slabší růst americké ekonomiky. Letos analytici čekají další rok poklesu.