Článek
Rodný dům světoznámého konstruktéra Ferdinanda Porscheho, který se v Liberci narodil 3. září 1875, už deset let spravuje mladoboleslavská Škoda Auto a v rámci něho zde zřídila i muzeum. To pak pravidelně vystavuje světové unikáty jako Porsche 356 Nr. 1 Show Car, sportovního auta, které sem zapůjčilo Porsche. Teď se ovšem mohou zákazníci těšit i na další jedinečný exponát z Německa.
V kalifornské poušti chátrá sbírka Porsche 928, majitel vozy odmítá opravit i prodat
Muzeum nedávno převzalo do zápůjčky vůz Auto Union Typ C Grand Prix v provedení na závodní sezonu 1936. Jedná se o zcela přesnou repliku, kterou nechalo vyhotovit muzeum Audi Tradition a v Liberci bude k vinění do března příštího roku. Auto je mimo jiné zástupcem vrcholné kategorie závodů Grand Prix, kterou v roce 1950 nahradila Formule 1.
Ferdinand Porsche v rámci závodů Grand Prix stavěl a navrhoval svá geniální vozidla právě ve společnosti Auto Union, kterou v té době tvořily značky Audi, DKW, Horch a Wanderer, přičemž měly ve znaku stříbrný šíp.
Monoposty německé značky s unikátní konstrukcí s motorem před hnanou zádní nápravou nebo se samosvorným diferenciálem odjely 61 závodů Grand Prix a připsaly si 24 vítězství, 23 druhých a 17 třetích míst.
Porsche reinkarnovalo legendární fotku. Model 356 nahradil Taycan
Vystavený vůz Typ C Grand Prix patří k vrcholným dílům Ferdinanda Porscheho a je také posledním závodním modelem tohoto typu, na kterém slavný konstruktér v Auto Union pracoval.
Jedná se o monopost se šestnáctiválcovým motorem o objemu 6010 kubických centimetrů s maximálním výkonem 520 koňských sil a točivém momentu 853 Nm. Auto vyhrálo v roce 1936 tři z pěti Grand Prix, přičemž maximální rychlost byla až 340 km/h.
Po odchodu z Auto Union Porsche použil technologie ze závodních vozidel Typu A, B a nakonec i C ve vývoji Volkswagenu Brouk nebo v Porsche 356. Z technických vymožeností to bylo například zavěšení předních kol s pomocí příčných zkrutných tyčí nebo využití zadní kyvadlové polonápravy.