Hlavní obsah

V Praze byla otevřena vodíková čerpací stanice, do tří let jich v Česku má být dvanáct

Na pražském Barrandově byla v pátek otevřena veřejná čerpací stanice vodíku pro osobní automobily. Jedná se o první stanici společnosti Orlen Unipetrol a první veřejná příležitost pro několik málo uživatelů vodíkových elektromobilů v hlavním městě. První taková stanice byla zprovozněna v červnu loňského roku v Ostravě. Do roku 2025 jich bude v Česku dvanáct, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Článek

Plnicí stanice pod značkou Orlen Benzina na pražském Barrandově je plně samoobslužná, přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů.

K dispozici jsou dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění osobních automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů. Cena vodíku zde byla stanovena na 278 korun za jeden kilogram.

Vozidla na vodíkový pohon jsou v podstatě elektromobily. Svou energii ale nečerpají z baterií, ale prostřednictvím reakce vodíku s kyslíkem v palivových článcích za vzniku vody.

Zásadní výhodou vodíkových vozidel oproti stávajícím bateriovým elektromobilům je dlouhý dojezd a krátká doba plnění, která je srovnatelná s tankováním benzinových a naftových automobilů.

Česko má první veřejnou stanici k čerpání vodíku. Stojí v Ostravě

AutoMoto

Vodíkových aut zatím v Česku jezdí několik desítek. Nabízí je Hyundai a Toyota. České zastoupení Toyoty uvádí, že v Česku již jezdí prvních deset vozů Mirai na vodíkové palivové články.

„Toyota je průkopníkem vodíkových technologií ve světě. V Česku jsme se dosud potýkali zejména s problémem tankování vodíku, protože donedávna chyběla jakákoliv infrastruktura. To se konečně začíná měnit a věříme, že nyní rozvoj infrastruktury nabere obrátky. Vodíkový vůz může být zajímavá alternativa i pro fleetové zákazníky,“ řekl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

Auto budoucnosti? Test vodíkového elektromobilu Hyundai Nexo

Testy

V roce 2030 by podle odhadů ministerstva dopravy mohlo být na českých silnicích až 50 000 vozů na vodíkový pohon. Tehdy chce Orlen Unipetrol provozovat již 28 vodíkových plnicích stanic a dva vodíkové distribuční terminály pro železniční dopravu v Litvínově a Neratovicích.

V Evropě bylo ke konci roku 2021 celkem 136 plnicích vodíkových stanic. Lídrem je Německo, následuje Francie a Nizozemsko.

Podle dohody evropských ministrů dopravy by na hlavních tazích EU měly být vodíkové čerpací stanice každých maximálně 200 kilometrů.

Současné plány výstavby čerpacích stanic podle Kupky ale ještě nereflektují tuto podobu návrhu evropského nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. „V letošním roce proto očekáváme aktualizaci Národního plánu čisté mobility,“ uvedl Kupka.

Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice

AutoMoto

Za volantem vodíkové Toyoty Mirai nové generace: Skvělá limuzína s jedinou nevýhodou

Testy
Související témata:

Výběr článků

Načítám