Hlavní obsah

V Plzni testují chytrou tramvaj, zárodek autonomní dopravy

Plzeň

Když se před ní objeví překážka na trati, sama zastaví. Na kolejové smyčce u kampusu plzeňské Západočeské univerzity testují chytrou tramvaj vybavenou mimo jiné antikolizním systémem. Jde o první krok k soupravě bez řidiče, k případné autonomní dopravě.

Chytrá tramvaj testovaná na kolejišti v Plzni je mimo jiné vybavena antikolizním systémem Video: Ivan Blažek, Novinky

Článek

„Dosavadní vývoj trval dva a půl roku,“ řekl Novinkám Martin Volný, jednatel společnosti INTENS Corporation, která se na projektu podílí spolu se Škodou Group, firmou CEDA Maps, Západočeskou univerzitou a ČVUT Praha.

Klasická škodovácká tramvaj Škoda 40T byla dodatečně napěchována nejmodernější technikou, od přístrojů na dálkové měření vzdálenosti po kamery a komunikační jednotky. Zároveň se musel ve vysokém rozlišení digitálně zmapovat celý polygon, který zahrnuje nejen točku na konečné „čtyřky“ u kampusu na Borských polích, ale i dva kilometry trati až ke Klatovské třídě. „Testy se ale prováděly během července pouze na vyhrazené koleji. Čekali jsme, že přinesou více komplikací,“ podotkl Volný.

Kritické situace

Výzkumníci ověřili reakce tramvaje v kritických situacích, jako je automatická detekce překážek před soupravou, rozpoznání vozu přijíždějícího ze slepého úhlu nebo upozornění na blížící se vozidlo záchranářů. Prověřovala se i schopnost soupravy automaticky detekovat nehody a informovat o nich vozidla v okolí.

Antikolizní systém - jeden ze základních prvků autonomní dopravy - pochází ze Škodovky. „Naším dlouhodobým cílem je vyvinout první plně autonomní tramvaj,“ uvedl Jiří Liberda z vedení Škody Group.

„Nejen že zvýší efektivitu a bezpečnost městské dopravy, ale také přispěje k udržitelnosti našich měst a zvýší komfort pasažérů,“ podotkl Liberda.

Podle Jiřího Ptáčka, generálního ředitele Plzeňských městských dopravních podniků, jsou zdejší tramvaje u zhruba stovky nehod ročně, škoda činí kolem pěti milionů. „Pokud by antikolizní systém dokázal tyto události eliminovat, nebude to jen o úsporách nákladů, ale především o snížení počtu zranění, ke kterým bohužel často dochází,“ doplnil Ptáček.

Hudba budoucnosti

Od vybavení tramvají antikolizním systémem k autonomní dopravě je ale ještě dlouhá cesta, a to včetně úpravy příslušného právního rámce. „Ve světě to funguje jen na vyhrazených tratích, nikoliv v běžném provozu,“ připomněl Volný.

„Ale i u nás by mohla být autonomní doprava na některých vhodných místech zavedena, v Plzni třeba právě na úseku vedoucím k univerzitě,“ dodal Volný.

Plzeňští studenti vymysleli tramvaj budoucnosti. Bude bez řidiče

Věda a školy

Výběr článků

Načítám