Článek
Třebaže karosárna Bertone už několik let oficiálně neexistuje a mrtvá byla de facto o řadu let dříve, obrovská spousta jejích automobilů je stále hodna obdivu. A nejde ani o nejslavnější lamborghini či alfy romeo, nýbrž i o koncepty, které se do sériové výroby nikdy nedostaly.
Právě taková auta nyní připomíná výstava v ruském Petrohradě, kde Muzeum současného umění Erarta vystavuje šest takových kousků z různého období činnosti této karosárny.
„Jsou to koncepty, něco jako šaty z kategorie haute couture, patří ke špičce automobilového designu a nejsou sériově vyráběny. Takže se nesoustředíme na jejich technická data, ... ale spíš na barvy, hledání forem, evoluci linek,” komentuje výstavu Pavel Markaitis, pracovník muzea.
Stojí tu červené Porsche Karisma s křídlovými dveřmi, které umožňují přístup na přední i zadní sedačky najednou. Je inspirováno modelem 911 a přišlo na svět v roce 1994. Světle zelený stroj je o devět let novější Bertone Birusa, který stojí na základech BMW Z8, což znamená 4,9l atmosférický osmiválec pod přední kapotou.
Žlutý Lotus Emotion opodál pochází z roku 1991 a zezadu připomene Alfu Romeo GTV, a to zejména tenkým pásem zadních světel. Cihlový Bertone Cadillac Villa s bohatým prosklením kabiny je z roku 2005.
Zelené Bertone Ramarro svými ostrými hranami připomene 80. léta - vznikl v roce 1984. Je založený na tehdy novém Chevroletu Corvette gen. C4, a to konkrétně na tom kuse, který se představil evropskému publiku na ženevském autosalonu v roce 1983. Chladiče s ventilátory se však přesunuly dozadu, což umožnilo vůz zkrátit a zlepšila se také jeho aerodynamika.
Šedostříbrnou Alfu Romeo Bella z roku 1999 zase můžeme, zejména zezadu, považovat za jistý předobraz produkční Alfy Romeo GT. Zajímavostí jsou zužující se boční okna a kliky dveří na jejich konci.
Výstava v muzeu Erarta poběží až do 11. dubna příštího roku. Zhruba v té době uplyne osm let od oficiálního zániku karosárny Bertone. Ta ještě na přelomu tisíciletí prosperovala, ale poté to s ní šlo kvůli neumělému řízení vdovy po Nucciovi Bertonem Ermelindy a jejich dvou dcer Barbary a Marie-Jeanne rychle z kopce. Až v roce 2010 vyšlo najevo, že firma je fakticky mrtvá už od roku 2006.
Následovaly soudní spory, Ermelinda a Barbara Bertonovy byly uznány v některých případech vinnými a potrestány pokutou. V květnu 2013 přešla práva užívat značku Bertone na novou firmu Bertone Design, která na svém webu uvádí, že je pokračovatelem slavné karosárny. S rodinou Bertone už nemá nic společného, zabývá se mj. industriálním designem a vlaky. Automobily však netvoří.