Článek
„V nové budově najde zázemí na pět desítek vědců, kteří se věnují výzkumu a experimentálnímu vývoji automatizovaného řízení vozidel, systémů pro e-mobilitu a informačních a komunikačních technologií pro průmysl s využitím umělé inteligence a strojového učení,“ upřesnila mluvčí univerzity Petra Halíková s tím, že výstavba je možná díky finanční podpoře ze strategického projektu REFRESH z operačního programu Spravedlivá transformace.
„V nových prostorách získáme špičkové zázemí pro výzkumné a vývojové aktivity prováděné jak ve spolupráci s našimi partnery, což jsou nejrůznější firmy a instituce, tak pro naše klienty. Díky tomu budeme moci přispět k digitalizační transformaci celého regionu a proměně průmyslu vývojem nových technologií pro digitalizaci ve výrobě a autonomní mobilitu,“ uvedl proděkan Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB-TUO Petr Šimoník.
Konkrétně se zde budou vyvíjet například aplikace využívající umělou inteligenci a strojové učení, digitální dvojčata procesů a technologií, pokročilé zpracování signálů či obrazových a lidarových dat a další věci.
Odpovědnost ponese auto. Sněmovní výbor chce do zákona vložit pravidla pro autonomní vozidla

Testovací polygon
Testovací polygon zde dosud výzkumníkům chyběl, museli proto využívat polygony komerčních partnerů.

Petr Šimoník ukazuje v autě červené pohotovostní tlačítko, které slouží k přepnutí vozidla z autonomního do běžného provozu.
„V České republice neexistuje podle našich informací žádný jiný testovací polygon pro oblast autonomní propojené a kolaborativní mobility, který by se nacházel přímo v univerzitním kampusu. Díky vlastnímu polygonu s instalovanou 5G sítí vývoj urychlíme a zefektivníme,“ plánuje Šimoník.
Budeme na polygonu testovat technologie pro osobní a nákladní vozidla i mobilní roboty.
Výstavba polygonu a laboratoří je největší stavební akcí projektu REFRESH.
„Tato nová infrastruktura výrazně rozšíří zejména naše možnosti v oblasti digitalizačních technologií, ale posílí také naše kapacity v materiálovém výzkumu a energetice. Jsem velmi potěšen, že jsme se rozhodli nahradit nevyužívanou technickou budovu místo zastavování zelených ploch,“ uvedl ředitel REFRESH a prorektor VŠB-TUO Igor Ivan.

Petr Šimoník ukazuje v kufru auta krabičku s jejich vymyšleným systémem, který ovládá automobil.
Univerzitní projekt vítá i Tatra Trucks
Technologické laboratoře i polygon rovněž přispějí k dalšímu rozvoji spolupráce akademiků s komerční sférou.
„Velmi vítáme výstavbu nového výzkumného a vývojového centra v areálu univerzity. Umožní nám to ještě více prohloubit již několik let běžící spolupráci mezi naší společností a univerzitními výzkumníky zaměřenou na automatizované či vzdálené řízení našich vozidel,“ zkonstatoval Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za vývoj.
Cílem projektu REFRESH je reagovat na problémy Moravskoslezského kraje a přispět k jeho úspěšné hospodářské, energetické i ekologické proměně. Čtyři vzájemně propojené živé laboratoře, v nichž se špičkový výzkum provádí v úzkém kontaktu s firmami, mají za cíl vyvinout materiály a technologie zaměřené na zelenou energetiku a snížení uhlíkové stopy, ale i zavést do praxe nové postupy digitalizace a robotizace průmyslových procesů a automatizace v dopravě.
Nedílnou součástí projektu je i vytvoření podmínek pro rychlý přenos výsledků do praxe, což je úkolem týmu pod vedením partnerské Ostravské univerzity.
Moravskoslezské univerzity lákají zájemce na nové studijní programy
