Článek
K jejich vybudování se společně zavázaly Pražská energetika (PRE), vedení hlavního města a automobilka Škoda. Vyplývá to z memoranda o spolupráci, které v pondělí podepsaly.
U příležitosti podpisu otevřela PRE také největší nabíjecí hub pro elektromobily v Praze, který dokáže najednou nabít až 16 elektromobilů. Dvě z 16 přípojek jsou rychlonabíjecí, dají až 75 kW stejnosměrného proudu, zbylých 14 nabízí střídavý proud s nejvyšším nabíjecím výkonem 22 kW.
Takzvaný „hub” byl zprovozněn u Kongresového centra Praha, a tedy i stanice metra, a zpočátku bude fungovat zejména pro potřeby předsednictví ČR v Radě EU. I v té době, a samozřejmě poté, však bude dostupný veřejnosti.
Evropa bude do roku 2035 potřebovat 65 milionů nabíječek elektromobilů, tvrdí studie
„Majitelé elektromobilů mohou využít čas strávený na akcích v KCP i k nabití svého auta, nebo přímo u nás přesednout na metro,“ nastiňuje budoucnost hubu Lenka Žlebková, generální ředitelka centra. Hub se sice nachází na placeném parkovišti, PRE ovšem jedná o možnosti s nabíjecím čipem vjíždět za účelem nabíjení bezplatně.
Na tuzemských silnicích jezdí nyní více než 15 tisíc elektrifikovaných vozů s možností externího dobíjení, tedy bateriové elektromobily a plug-in hybridy. Jejich největší počet je v Praze. V celé ČR mají k dispozici okolo 2000 dobíjecích bodů.
Zákaz spalovacích motorů může klima spíš zhoršit, míní automobilové sdružení
Každá ze stran memoranda nominuje své zástupce do pracovní skupiny, která zmapuje terén a vytipuje lokality, kde vybudování nabíjecích stanic bude mít největší efekt. Do konce roku 2025 by tak mělo na území hlavního města vyrůst v rámci stovky stojanů HPC přibližně 200 dobíjecích bodů, každý s výkonem minimálně 150 kW.
Společný projekt chce rovněž koordinovat rozvoj ostatních typů dobíjecí infrastruktury na území Prahy. Škoda přispěje k naplňování těchto cílů datovými podklady, na jejichž základě Pražská energetika začne plánovat investici do vysokorychlostní dobíjecí infrastruktury. Ta je označovaná HPC - High Power Charging, česky „nabíjení vysokým výkonem“.
„Zprovoznili jsme bezmála již 380 dobíjecích stanic nejen v Praze, ale budujeme i páteřní síť po celé České republice. Do budoucna budeme určitě ve výstavbě dobíjecích stanic pokračovat, protože význam elektromobility bude dále narůstat,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel PRE Pavel Elis.
Pražský klimatický plán do roku 2030 předpokládá minimálně 10 tisíc veřejných dobíjecích stanic. Město má strategii tří typů nabíjecí infrastruktury. Jde o pomalou dobíjecí infrastrukturu, kterou buduje primárně na lampách veřejného osvětleni, dále rychlou a vysokorychlostní dobíjecí infrastrukturu, kterou bude řešit právě i ve spolupráci s PRE a Škodou.