Hlavní obsah

V Lovosicích vzniká největší nabíjecí stanice v ČR, naráz nabije až 16 aut

Lovosický „city hub” pro nabíjení elektromobilů se sice holedbá 16 přípojkami, ale univerzálně jsou použitelné jen čtyři. Proud bere z hydroelektrárny. Zatím běží ve zkušebním provozu.

Foto: Ondřej Hájek, ČTK

Stojany Ionity na velkém nabíjecím hubu v Lovosicích

Článek

V Lovosicích na Litoměřicku vzniká největší dobíjecí stanice v republice. Naráz si u ní nabije elektromobil až 16 řidičů. Nabíječky jsou zásobovány elektřinou z vodní elektrárny v Píšťanech, na kterou je napojena i část města. Takzvaný city hub zatím funguje v testovacím režimu. Řekl to starosta Lovosic Milan Dian (ANO).

Dobíjecí stanice disponuje čtyřmi stojany společnosti Ionity, osmi stojany Tesla Supercharger a do budoucna se počítá i se čtyřmi stojany pro rezidenty. Po dokončení dokáže stanice za hodinu nabít energii celkem na 15 tisíc kilometrů jízdy. Dojezd z dálnice D8 k ní není složitý, aby ji mohli využívat převážně řidiči, kteří přes Českou republiku přejíždějí. Musí nicméně vjet do centra města.

Podle náměstka ústeckého primátora Martina Hausenblase (PRO! Ústí) by měl podobný projekt vzniknout i v Ústí nad Labem.

„Prostor ještě není otevřen pro stoprocentní provoz, to ještě musí Tesla s Ionity domluvit a bude opening, slavnostní otevření. Teď je to zkušební provoz, ještě to není dotažené,” uvedl Dian. Podle něj bude mít 12 nabíječek větší výkon, čtyři budou nabíjet auta pomaleji. „Jsou tam rychlonabíječky nebo superrychlé nabíječky a pro rezidenty, tedy pro místní obyvatele Lovosic, tam budou čtyři normální nabíječky, to znamená ty, co nabíjí v delších časových intervalech,” uvedl starosta.

Foto: Ondřej Hájek, ČTK

Nejvíc nabíjecích přípojek je věnováno výhradně vozům Tesla.

Projekt vyšel podle starosty na více než deset milionů korun, město se na něm podílelo v řádech nižších milionů korun. „Shodou okolností v té době tady probíhalo to, že T-mobile tady dělal internetovou síť, my jsme to spojili a ve výkopech se šlo akorát níž a využilo se toho jednoho výkopu,” uvedl Dian. Doplnil, že právě výkopové práce hradilo město.

Experimentální řecký ostrov dostal první elektrická auta. Spalovací mají zmizet

AutoMoto

Vodní elektrárna Píšťany zásobuje také například zimní stadion nebo plavecký bazén. „Je to zálohované z distribuční soustavy, kdyby náhodou elektrárna nebyla schopna vyrobit tolik, kolik bude potřeba. Může se stát, že bude nízká hladina Labe,” ujistil iniciátor projektu, který si nepřál být jmenován.

Podle něj vede vysokonapěťový kabel pod dnem řeky Labe i pod částí města. Dodal, že poprvé se dotčené orgány sešly v létě 2019. Starosta řekl, že město do budoucna počítá s tím, že by se na vodní elektrárnu napojily také například školy.

Související články

Výběr článků

Načítám