Hlavní obsah

V Liberci představili Mopedix, první český moped s elektrickým pohonem

První český moped s elektrickým pohonem Mopedix ve čtvrtek představili zástupci Technické univerzity v Liberci (TUL), jejíž odborníci se na vývoji stroje podíleli. Malý motocykl, který připomíná bytelnější verzi známé babetty, už získal homologaci, a mohl tak vyrazit na české silnice.

Foto: ČTK

Uvedení českého elektromopedu Mopedix, který vyrobil start-up Goodped.

Článek

Oficiální vstup elektrických mopedů Mopedix na český trh proběhl ve čtvrtek v Liberci. Stroje homologované na evropské silnice, na nichž se podílela liberecká Technická univerzita (TUL) a pražská UMPRUM, prošly zatěžkávací zkouškou v podobě jízdy na 1012 metrů vysoký Ještěd.

„Jelo jich pět a šlo o doposud nejvýše položenou kótu, kterou první české elektrické mopedy zdolaly. Neklekl, pokud vím, žádný,“ konstatoval mluvčí TUL Radek Pirkl.

Vývoj technických komponentů mopedů Mopedix Elecktrix vyráběných společností Goodped z Pyšel na Benešovsku zajistila liberecká univerzita. Vzhled elektrických nástupců někdejších stadionů a babett navrhl designér Vlastimil Bartas. „Liberecká univerzita měla na starosti veškerou elektrotechniku a elektroinstalaci od baterie přes světla po pohon,“ upřesnil Pirkl.

Americký konstruktér postavil motorku na pivní pohon. Má jet až 240 km/h

Koktejl

Mopedix s výkonem 4 až 6 kilowattů, což odpovídá benzínové motorce stopětadvacítce, doveze řidiče a spolujezdce při plné kapacitě pětačtyřicetiampérhodinové baterie do vzdálenosti až osmdesáti kilometrů. Baterii lze nabít z domovní zásuvky při standardní nabíječce za necelých osm hodin nebo s pomocí „turbo“ nabíječky za dvě a půl hodiny.

Nosnost skoro sto osmdesát kilogramů a dlouhou životnost zajišťuje mopedixu bytelný ocelový rám. Řidič má možnost volby, jestli pojede úplně potichu, což umějí pouze elektromotory, nebo využije některý z volitelných zvuků klasické motorky, letadla nebo tanku.

Firma Goodped plánuje letos vyrobit sérii tří set mopedixů, jejichž cena začíná na 134 444 korunách. „Příští rok by mělo jít o šest set kusů. Slušný prodej očekáváme v Česku a západní Evropě, především v zemích Beneluxu a Švýcarsku.

Cena s největší pravděpodobností dolů nepůjde, ale za stejné peníze dojde ke zvýšení výkonu,“ předjímá Jindřich Melichar ze společnosti Goodped. Ta je pátou firmou v Česku, jež získala od ministerstva dopravy povolení pro provoz elektrických motorek v zemích Evropské unie. „S tím nastal trochu problém, jelikož se přihlásil zájemce z Anglie, ochotný tam mopedixy prodávat. Nevíme ale, jestli unijní homologace v Anglii platí,“ řekl Právu Melichar.

Silné e-koloběžky čeká pojištění

Finance

Jezdci na elektrických mopedech musejí mít na rozdíl někdejších vůbec prvních řidičů stadionů a babett příslušné řidičské oprávnění a povinnou přilbu. Odpadá však pravidelná technická kontrola.

Firma je podle Miroslava Špačka z Goodpedu schopna dodat na trh stovky mopedů. „Na začátku jsme měli plány v tisících. Plán byl minimálně mopedizovat Česko a okolní státy, kde mají mopedy nějakou tradici, nebo tu tradici oživit či znovu nastartovat. Ta technologie ale není úplně levná, takže teď je to o stovkách kusů ročně, které se budeme snažit uplatnit. Nabízíme i nějaké předvýrobní kusy, které se liší v detailech,“ doplnil Špaček.

Konkurence elektrokol, na která není potřeba mít řidičské oprávnění, se Špaček nebojí. „Za mě je to spíš alternativa, myslím si, že to bude spíš pro jiné lidi než pro ty, kteří si kupují elektrokola. Ale částečně si myslím, že i lidé, kteří si elektrokolo z nějakého důvodu koupili, tak by mohli skončit u nás, protože to bude příznivější. Tam to šlapání odpadne, nebo si může šlapat, když chce, ta možnost tam je, ale není to nutnost jako na elektrokole,“ dodal.

Česká města vyrazila do boje se sdílenými koloběžkami

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám