Článek
Dva autobusy značky Hyundai s vodíkovými palivovými články začaly v pondělí jezdit na 56 km dlouhé lince v jihokorejském Ulsanu. Na rozdíl od dieselových autobusů neprodukují emise (nebo alespoň ne ty lokální - podle toho, jak se vyrábí vodík pro jejich provoz) a jsou tiché.
Město Ulsan dostane 30 dalších takových autobusů na další městské linky, a to během příštího roku, uvedlo jihokorejské ministerstvo obchodu, průmyslu a energetiky. Zmíněná tisícovka strojů má po celé zemi jezdit do roku 2022 a má být součástí snahy o zmírnění problémů se znečištěním vzduchu.
Kromě toho má pomoci propagovat vodíková vozidla jako prostor, kde může korejská ekonomika dále růst. Automobilka Hyundai chce v souvislosti s tím investovat 900 miliard wonů (17,9 miliardy korun) do rozvoje výrobních kapacit pro vodíková vozidla.
Vodíkový autobus jezdil v Česku už v roce 2009
Korejské vodíkové autobusy však nejsou světově první. Středočeským městem Neratovice jeden takový jezdil od roku 2009 téměř deset let, a byl to dokonce stroj vyvinutý u nás - v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy.
Dnes je podle slov Aleše Doucka z ÚJV Řež autobus stále provozuschopný, ale na linkovém provozu již nasazen není. Byl to prototyp a z jeho provozu bylo prý vytěženo všechno, co bylo očekáváno.