Článek
Koronavirová pandemie zasáhla všechny automobilky - ovšem jak ukazují zprávy z koncernu Volkswagen, jednoho ze světově nejvýznamnějších výrobců automobilů, na každého dopadla trochu jinak. Třebaže většina značek osobních aut v loňském roce co do počtu nových aut doručených zákazníkům zaznamenala pokles, podle britského webu Autocar jsou tu i dobré zprávy.
Značka Audi sice za celý rok klesla o 8,3 % ve srovnání s rokem 2019 na 1 692 773 aut celosvětově, ovšem čtvrté čtvrtletí 2020 bylo prvním kvartálem, kdy doručila víc než půl milionu vozidel - konkrétně 505 583 kusů. V Evropě firma zaznamenala pokles o 19,5 %, ovšem v Číně, která je jejím největším trhem, rostla o 5,4 % na 727 358 aut.
Za zmínku stojí také počet prodaných elektrických modelů e-tron - bylo jich 47 324 kusů, o 79,5 % více než v roce 2019. Podle automobilky tak je e-tron světově nejprodávanějším německým prémiovým elektromobilem.
Bentley, na rozdíl od ostatních, za rok 2020 zákazníkům doručil nejvíce aut v historii - 11 206, tedy o 2 % víc než v roce 2019. A to i přes fakt, že loni továrna pět týdnů stála a dalších devět pracovala na poloviční výkon kvůli koronaviru.
V Bentley Continental GT Českým rájem aneb Britské auto v autentickém počasí
Další špičková značka z portfolia koncernu Volkswagen, Lamborghini, ovšem takový úspěch nemělo - prodalo o 9 % aut méně, tedy 7430 kusů. Hlavním důvodem opět je, že továrna kvůli covidu 70 dní nevyráběla auta. Zajímavostí také je, že pro tuto italskou značku není nejdůležitějším trhem Čína, nýbrž Spojené státy, kde si majitele našlo 2224 aut.
Porsche zaznamenalo pouze tříprocentní pokles na 272 162 prodaných aut. Největší pokles byl zaznamenán v Evropě a Spojených státech, zatímco Asie, Tichomoří, Afrika a Blízký východ trochu rostly.
Nejprodávanějším porsche bylo SUV Cayenne s 92 860 kusy, ale zahanbit se nenechal ani elektromobil Taycan, kterého si vybralo 20 015 lidí. To je téměř tolik, jako u celé řady 718 - té se prodalo 21 784 kusů.
První jízda s Porsche Taycan: Elektromobil pro řidiče nabídne na okruhu až nepříjemný zážitek
Španělská značka Seat spolu s ostrou divizí Cupra, která se nedávno stala samostatnou automobilkou, viděla největší pokles - o 25,6 % na 427 tisíc aut. 73 300 z toho se prodalo ve Španělsku, což jí přineslo prvenství na tamním trhu. Více aut - 109 500 - však zamířilo do Německa.
Samotná Cupra byla loni ve svém druhém roce samostatné existence a zaznamenala 11% nárůst na celkem 27 400 aut. 3600 z toho dělal crossover Formentor.
Česká automobilka Škoda zaznamenala pokles o 19,1 %, ovšem i tak globálně doručila více než milion aut - celkem 1 004 800 kusů. Největším trhem i přes 38,7% propad zůstala Čína se 173 tisíci prodaných aut. Ohromný růst - 56,3 % - však značka viděla v Turecku.
S 257 400 kusy se nejprodávanějším modelem stala Octavia, následovaná Karoqem se 137 200 doručenými vozidly zákazníkům. „Více než milion doručených vozidel celosvětově je pro Škodu obrovský úspěch, zejména na pozadí koronavirové pandemie a pětitýdenní odstávky továren na jaře,” cituje britský magazín Thomase Schäfera, šéfa automobilky.
První jízda se Škodou Octavia RS TSI: Potěšení z poctivé techniky
A konečně - Volkswagen klesl celosvětově o 15,1 % na 5 328 000 dodaných aut. V rámci tohoto počtu bylo 56 500 elektrických ID.3; celkem tvořily elektromobily a plug-in hybridy 12,4 % prodejů Volkswagenu.