Článek
Snad jedině v lisovně se dá vyrábět na sklad, takže odtud vypadávají jedny dveře za druhými, všechny stejné, na druhém pásu lisovny zase sviští kapoty. „Byla by náročná výměna forem, proto se vyrábějí stejné kusy, které se uskladní a pak použijí. Ale jinak je na linkách už vše seřazeno přesně podle poptávky a za sebou jedou různá auta a k nim se připojují patřičné díly,“ vysvětlil mluvčí automobilky Marek Hovorka, zatímco dělníci na konci pásu přemisťují výlisky jeden jako druhý na přepravník.
TPCA je v tomto roce konečně zase na vzestupu. Silně ji zasáhla ekonomická krize a dramatický pokles poptávky. Proto i propouštěla, výroba klesla v roce 2013 až na 185 tisíc aut, zatímco v prvních letech po zahájení výroby až do roku 2010 se pohybovala kolem 300 tisíc.
Teď se situace zase obrací. V prvních šesti měsících tohoto roku TPCA zvýšila produkci o 38 procent. Za pololetí sjelo z výrobních linek téměř 115 tisíc vozů a do konce roku by jich mělo být celkem 220 tisíc. I proto se od počátku roku zvedal počet zaměstnanců, který se teď ustálil na téměř 3000.
Ačkoli za pár dní začne dvoutýdenní odstávka, jede se nyní naplno, dokonce několik posledních pátků byly mimořádné směny. Jinak se pracuje v desetihodinových směnách od pondělí do čtvrtka.
V továrně platí přísná pravidla
Lidé se smí pohybovat v prostoru vymezeném zelenými čárami. Auta či zásobovací vozíky mají absolutní přednost před chodci. Některé vláčky přivážející díly k lince řídí lidé, jiné se pohybují samy a navádí je malý radar vepředu. Aby si jich chodci všimli, vláčky vyhrávají muziku. Ta se tu a tam ozve i na linkách. Každá linka má své melodie, oznamují třeba pozastavení linky.
Některé části výroby jsou téměř přelidněné, naopak třeba svařovna je přehlídkou robotů, i když i tady některé sváry dodělávají dělníci, a bez nich se neobejde ani lakovna, kde musí pracovníci obléknout speciální kombinézy s maskami.
Většině zdejších zaměstnanců projede pod rukama několik stovek aut za den – oni přišroubují, nasadí, smontují, co je třeba. Vše od dveří po palubní desku. Dennodenně se tu odehrají stovky svateb, tak se říká ve výrobní hantýrce spojení motoru s karoserií.
Na konci výrobní linky už vyčkává výstupní kontrola, mladá řidička usedá vpravo dopředu k volantu. Ano, vpravo, není to omyl. Zhruba 30 procent aut vyráběných v Kolíně má řízení vpravo, což pramení ze zvýšených dodávek do Velké Británie, která je pro TPCA největším odběratelem v Evropě. Právě když procházíme výrobou, mnohá hotová auta jsou právě v této verzi, mířící na ostrovy. Dalšími významnými trhy pro TPCA je Francie, Německo, Itálie a Nizozemsko.
Bílá stále vede
Mezi zákazníky si stále největší oblibu drží tradiční bílá barva, kterou volí více než třetina řidičů. Téměř pětina lidí volí červenou barvu karoserie a následují metalické barvy stříbrná, černá a tmavě šedá.
V produkci vede Toyota, která pokrývá 39 procent výroby, což je za pololetí téměř 45 tisíc aut. Na druhém místě je Peugeot s 33procentním podílem na výrobě a zbývajících 28 procent výroby náleží Citroënu. Drtivá většina řidičů vybírá vozy s manuální převodovkou, zatímco 13 procent si nechalo namontovat automatickou.
Vývoj výroby TPCA Kolín | |
---|---|
Rok | Počet vozů v tisících |
2005* | 104 |
2006 | 294 |
2007 | 308 |
2008 | 324 |
2009 | 332 |
2010 | 296 |
2011 | 271 |
2012 | 215 |
2013 | 185 |
2014 | 203 |
2015 | 220** |
* zahájení výroby | |
** předpoklad |