Článek
Loni se v Evropě poprvé prodalo více hybridních aut než vozů s dieselovým motorem. Rozdíl činil 48 aut. Ve své zprávě to uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Navíc každé jedenácté loni prodané auto pohání výhradně baterie, úhrnem jich na silnicích přibylo 878 432.
Tzv. samonabíjecí hybridní vozy (HEV, Hybrid Electric Vehicle) mají baterii nabíjenou zejména při zpomalování nebo jízdě z kopce, ale je možno ji nabíjet i spalovacím motorem. Na elektrický pohon zpravidla mohou ujet pouze velmi krátkou vzdálenost a v nízkých rychlostech.
Škoda představila Enyaq Coupé, včetně verze RS
Tato kategorie, a s ní i celé „vítězství“ hybridů nad diesely, má ovšem drobný háček. ACEA do ní přidala i mild hybridy, tedy auta technicky hybridní, ale neschopná jízdy výhradně na elektřinu.
Zvlášť jsou ve statistice uvedeny plug-in hybridy (PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle), které se také nabíjejí jízdou z kopce či zpomalováním a je možné baterii nabíjet i spalovacím motorem, ale výhodnější je nabíjení ze sítě. Jejich baterie má větší kapacitu než u samonabíjecích hybridů. A konečně ryzí bateriové elektromobily (BEV, Battery Electric Vehicle) jezdí pouze na elektřinu uloženou v kapacitně velké trakční baterii.
Škoda ukazuje Fabii Monte Carlo na prvních skicách
V Evropské unii bylo v průběhu loňského roku zaregistrováno celkem 1 901 239 samonabíjecích hybridních aut, proti předchozímu roku je to nárůst o 60,5 procenta. Počet registrací dieselových aut, kterých ubývá od emisní aféry koncernu Volkswagen z roku 2015, loni klesl o třetinu na 1 901 191.
Prodej čistých elektromobilů v loňském roce podle údajů ACEA vzrostl o 63,1 % na téměř 878 500. Prodej plug-in hybridů se zvýšil o 70,7 % bezmála na 878 100 vozů. Nejrozšířenějším typem pohonu zůstal zážehový motor. Podíl těchto aut na celkových registracích nicméně klesl na 40 % ve srovnání se 48 % v roce 2020.
Kompletní statistika nově prodaných aut v EU v roce 2021 dle typu pohonu | |||
---|---|---|---|
Typ pohonu | Počet nově prodaných | Rozdíl oproti 2020 | Tržní podíl (2021) |
Bateriový elektromobil | 878 432 | +63,1 % | 9,1 % |
Plug-in hybrid | 867 092 | +70,7 % | 8,9 % |
Full hybrid + mild hybrid | 1 901 239 | +60,5 % | 19,6 % |
Zemní plyn | 43 235 | -21,4 % | 0,4 % |
Ostatní alternativní pohon | 226 702 | +47,6 % | 2,3 % |
Zážehový motor | 3 885 432 | -17,8 % | 40 % |
Vznětový motor | 1 901 191 | -31,5 % | 19,6 % |
Celkem | 9 703 323 | -2,4 % | 100 % |
zdroj: ACEA |
Nové vládní dotace na nízkoemisní nebo bezemisní vozidla, které vstoupily v platnost jako součást programů na ozdravení ekonomiky z dopadů pandemie covidu-19, vedly ke ztrojnásobení prodeje plug-in hybridů a ryze elektrických aut.
Výrobci automobilů považují plug-in hybridy za přechod k plně elektrickým vozům. Některé ekologické organizace ale kritizují dopady na životní prostředí. Ze studií vyplývá, že řidiči více než na baterii spoléhají na spalovací motor, což zvyšuje emise těchto vozidel.