Článek
Toyota je propagátorem nasazování vodíkové technologie v dopravě. Celosvětově prodala přes 11 000 vozů, jejichž jedinou emisí do okolí je čistá voda. Většímu rozšíření těchto aut dosud bránila nedostatečná čerpací infrastruktura.
Prodejcem kousku, který je do středy vystaven v ostravské Dolní oblasti Vítkovic, je společnost Autobond Group. Její ředitel Milan Štědra řekl, že v Ostravě je nyní k vidění první a zatím i jediné vodíkové vozidlo prodané v Česku. Koupila si ho společnost ostravského podnikatele Jana Světlíka. Ten řekl, že chce v brzké době v Ostravě vybudovat vodíkovou plnicí stanici.
Mirai NG20, jehož cena začíná na 1,7 milionu korun, je druhou generací tohoto modelu. Jde o luxusní sedan o délce 4,975 metru s pohonem zadních kol. Má výkon 182 koní. Z nuly na 100 kilometrů v hodině zrychlí za devět vteřin a může jet maximální rychlostí 175 kilometrů za hodinu. Vodíkové palivo o hmotnosti 5,6 kilogramu pojmou tři vysokotlaké zásobníky v zadní části. Vůz ujede na jednu nádrž více než 650 kilometrů, doba naplnění nádrže je okolo pěti minut.
Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice
V Česku ovšem zatím neexistují veřejně dostupné plnicí stanice na vodík. Několik se jich nicméně staví či plánuje – v Praze, Litvínově a Brně vznikají plničky u čerpacích stanic Benzina, v Ústí nad Labem a v Ostravě by se měly v dohledné době začít stavět další plničky v režii místních dopravních podniků.
Ředitel DOV Tomáš Šiřina uvedl, že záměr představit vůz navazuje na ambice Vítkovic a Cylinders Holding. Tyto Světlíkovy společnosti chtějí v Ostravě časem vybudovat vodíkovou část města Hydrogen District.
Ostravané si budou moci automobil prohlédnout i v dalších dnech. „Toyota Mirai je standardním autem, proto bude expozici ve Velkém světě techniky opouštět a zase se do ní podle potřeby nakrátko vrátí. Nejbližší termín návratu je od 30. srpna do 2. září,“ řekla mluvčí DOV Eva Kijonková.