Článek
Prezident Joe Biden už dříve prohlásil, že podpoří snahu automobilek zaměřit se na elektrické modely. Bílý dům uvolní prvních 900 milionů dolarů (22 miliard korun) na vybudování dobíjecích stanic ve 35 státech, řekl Biden. Půjde o první část financování z celkem zamýšlených pěti miliard dolarů, s nimiž na tyto účely počítá zákon na podporu infrastruktury schválený loni v listopadu.
Celkové investice do modernizace americké infrastruktury mají dosáhnout jednoho bilionu USD (asi 25 bilionů korun).
Biden sám sebe označuje za automobilového nadšence a vlastní vůz Corvette Stingray z roku 1967. Na autosalonu navštívil i stánek automobilky Chevrolet, kde ho přivítala ředitelka automobilové skupiny General Motors (GM) Mary Barraová a prezident GM Mark Reuss, neboť Chevrolet je součástí této skupiny. Hned nato se Biden usadil do vozu Corvette Z06 oranžové barvy.
„Říkal, že s tím odjede domů,“ zavtipkovala Barraová, s kterou Biden vyzkoušel i nový elektrický model Chevrolet Silverado. Výrobu tohoto plně elektrického pick-upu General Motors zahájí začátkem příštího roku.
Většina nových aut, která největší výrobci z Detroitu uvádějí na trh, jezdí na benzin či naftu. Jednou z největších premiér letošního detroitského autosalonu je nová, sedmá generace Fordu Mustang, která nabízí čtyř- a osmiválcový spalovací motor.
Nový Ford Mustang je tu, osmiválec i manuál zůstávají
Trhu elektromobilů dominuje Tesla, která prodává více elektrických aut než tři největší americké tradiční automobilky, tedy GM, Ford a Chrysler, resp. dnes koncern Stellantis. Bílý dům ale v poslední době neskrýval spokojenost nad investicemi do továren na výrobu baterií či do nabíjecí infrastruktury, které ve Spojených státech plánují americké i zahraniční firmy.
Poradce Bílého domu pro otázky ochrany klimatu Ali Zaidi agentuře Reuters řekl, že automobilky a firmy na výrobu baterií v letošním roce oznámily investice za 13 miliard dolarů (319 miliard korun) do výroby elektromobilů a souvisejících doplňků. Podle něj tyto firmy urychlují plány na investice v USA.
„Ta odpověď je teď jednoznačná a jasná - že budoucí, plně elektrické odvětví dopravy, se bude utvářet v Americe,“ řekl Zaidi.
Americké ministerstvo energetiky v červenci oznámilo, že je připraveno půjčit 2,5 miliardy USD společnosti Ultium Cells, která je společným podnikem GM a firmy LG Energy Solutions. Ultium chce peníze využít na výstavbu závodu na výrobu lithium-iontových bateriových článků.
Tvrdý zákaz spalovacích motorů má sociální rizika, říká šéf Stellantisu
Loni v srpnu Biden stanovil cíl, aby ze všech nových aut prodaných ve Spojených státech do roku 2030 byla polovina elektrických nebo takzvaných plug-in hybridů. Tento cíl podporují i tři největší výrobci aut z Detroitu. Starosta města Mike Duggan řekl, že letošní ročník detroitského autosalonu - kvůli pandemii první od roku 2019 - zdůrazní posun amerických automobilek od spalovacích motorů k elektromobilitě.
„Myslím, že uvidíte, jak automobilky z Detroitu předstihnou Teslu a jak budou konkurovat čínským výrobcům, kteří už jsou s elektrickými automobily také hodně daleko,“ řekl starosta novinářům na zahájení autosalonu.
U stánku automobilky Ford se Biden setkal s ředitelem Billem Fordem mladším, který je pravnukem zakladatele automobilky Henryho Forda. Spolu s ním si prohlédnul elektrickou dodávku Ford E-Transit. Pak zavítal i ke stánku automobilové skupiny Stellantis, kde mu generální ředitel Carlos Tavares předvedl SUV Jeep Grand Cherokee.
General Motors, Ford Motor Company a Stellantis se označují jako „velká trojka z Detroitu“, tedy tři významní a tradiční výrobci aut. Původně tu místo Stellantisu byla Chrysler Corporation, ta se ale nejdříve spojila s Fiatem do koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA), který se později spojil s francouzským koncernem PSA Group do skupiny Stellantis.