Článek
V Praze a Litvínově začne stavba letos, hotovo má být příští rok. Následovat bude instalace na čerpací stanici v Kaštanové ulici v Brně.
„Těší mě, že po náročném procesu příprav a administrativy můžeme konečně zahájit stavbu prvních tří vodíkových plnicích stanic v České republice. Ve výběrovém řízení na realizaci stavby zvítězila společnost Bonett, což posvětilo i Ministerstvo dopravy ČR,” uvedl šéf Unipetrolu, pod který spadá síť čerpacích stanic Benzina, Tomasz Wiatrak.
Pohled do budoucnosti, řídili jsme vodíkovou Toyotu Mirai
Unipetrol podle něj plánuje zahájení veřejné zakázky na výběr dodavatele dalších dvou projektů, a to v Plzni na Nepomucké ulici a v Praze na dálnici D10 ve směru na Mladou Boleslav.
V současnosti již sériová auta na vodík nabízí například Toyota nebo Hyundai. V Česku je ale kvůli absenci plniček neprodávají.
„Jsme připraveni začít nabízet náš vodíkový model Mirai na českém trhu ihned po zprovoznění první veřejné čerpací stanice na vodík. Bezemisní provoz, dojezd přes 600 km a doba tankování srovnatelná s konvenčními palivy činí z auta na vodíkové články bezkonkurenční alternativu k vozům na benzín, naftu i elektromobilům,” uvedl Martin Peleška, generální ředitel Toyota a Lexus ČR.
Velké překvapení: Nová vodíková Toyota Mirai vypadá úplně jinak než předchůdce
Toyota prodává první sériový vůz na vodík Mirai od roku 2015 a brzy jej uvede již v druhé generaci. Dosud prodala po celém světě více než 10 000 aut na vodíkový pohon. Čerpací stanice Benzina v Praze na Barrandově a v Litvínově budou podle firmy zásobovány vodíkem, který vzniká při zpracovávání ropy v rafinériích v Litvínově a Kralupech nad Vltavou.
Ministerstvo dopravy předloni uvedlo, že v Česku by do roku 2023 mohlo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík.