Hlavní obsah

V Česku se možná budou recyklovat baterie elektromobilů

V Kralupech nad Vltavou možná vyroste centrum recyklace baterií elektromobilů. Ve světě to nebude první závod, ovšem globálně se v současnosti recykluje jen zlomek baterií z elektromobilů.

Foto: Volkswagen

Platforma MEB, zde ve verzi pro Volkswagen ID.3, má baterii uloženou v podlaze mezi nápravami. (Ilustrační foto)

Článek

Technologická společnost IBG Česko chce v Kralupech nad Vltavou postavit první recyklační linku pro lithiové baterie v Evropě, která by byla součástí cirkulárního systému. Systém má tvořit uvedení baterie na trh, druhotné využití a následná recyklace. Linka v Kralupech by měla vzniknout v následujících letech, nyní vzniká projekt.

Projektová dokumentace linky by měla být hotová nejpozději na jaře 2023. Kapacita by měla být kolem 200 tun ročně, později by měla výrazně vzrůst. Globálně v současné době není recyklace trakčních baterií elektromobilů příliš rozšířená, podle webu hybrid.cz se jich recyklují jednotky procent ročně.

„V následujících letech se produkce průmyslových lithiových baterií začne výrazně zvyšovat, už teď je potřeba řešit nejen jejich ekologickou, ale také i finančně rentabilní recyklaci. V České republice podle registru vozidel v tuto chvíli jezdí přes 14 tisíc elektrických aut a do roku 2030 se počítá s nárůstem až na 500 tisíc elektrických vozidel. To odpovídá zhruba 9,5 GWh v lithium-iontových článcích,“ uvedl Stanislav Cingroš z IBG Česko.

Dotace na e-auta: experti mají výhrady

Ekonomika

Na cirkulárním systému firma spolupracuje s Fakultou životního prostředí Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Do projektů, které zahrnují svoz, třídění, druhotné využití a recyklaci lithiových baterií, nyní investovala kolem 50 milionů korun.

Při recyklaci trakčních baterií nyní linky odstraňují obal složený převážně z plastu a hliníku, jde o standardní postup. U recyklace samotných bateriových článků je cílem vytěžit jednotlivé materiály, včetně elektrolytu, který společnost dokáže z baterií separovat. Výtěžnost činí 96 % pro kobalt, 99 % pro měď, 98 % pro lithium a 96 % pro nikl, což je nad limitem nařízení EU o recyklačních procesech.

„Zatím ekonomicky vyhodnocujeme, co bude produktem recyklace. Podle chystané legislativy EU se bude muset od roku 2030 do nově vyrobených baterií přimíchávat určité procento recyklátu jednotlivých prvků. Dává nám tedy větší smysl jednotlivé prvky oddělit, díky čemuž budeme moci lépe řešit potřeby odběratelů,“ doplnil Cingroš.

Trakční baterie elektromobilů recykluje i americká automobilka Tesla, ta se ovšem zaměřuje výhradně na baterie svých vlastních vozů. Podle staršího článku na webu elektrickevozy.cz se tomu věnuje už víc než dva roky, v současné době však kvůli blížícímu se konci životnosti prvních modelů S navyšuje recyklační kapacity.

„Z ekonomického hlediska očekáváme dlouhodobě značné úspory, protože recyklace na vysoké úrovni bude lepší než nákup nových surovin pro výrobu baterií,“ uvedla v minulosti Tesla. Tvrdí, že dokáže recyklovat až 92 % použitých materiálů.

Nové nabíjecí centrum v Praze využívá recyklované baterie z enyaqů

AutoMoto

Související články

Výběr článků

Načítám