Článek
Operativní leasing byl dříve doménou jen firemních nabídek. V roce 2014 však Škoda Auto uvedla svůj produkt Bez starostí. Už nějakou dobu totiž operativní leasing pro fyzické osoby nabízely společnosti UniCredit Leasing a ČSOB Leasing (pokračuje i dnes), příliš ale tuto službu nepropagovaly.
O to se postarala až právě tuzemská automobilka, která do tohoto produktu investovala nemalé peníze a vyšlapala tak cestičku dalším automobilkám. Ty se pak postupně přidávaly. Najednou totiž bylo vidět, že zájem o tuto službu je, a ne malý.
Co je operativní leasing? |
---|
Principem operativního leasingu je vlastně pronájem vozu za měsíční poplatek. Automobil zákazník užívá po stanovenou dobu (většinou dva roky) a nájezd kilometrů je omezený limitem. Pokud jej zákazník překročí, zaplatí za kilometry další poplatek. Automobil je stále ve vlastnictví leasingové společnosti a po uběhnutí smluvené doby jej převezme zpět nebo nabídne zákazníkovi k odkupu za sjednanou částku. Zákazník může pokračovat v operativním leasingu dál, kdy mu je přistaven zcela nový vůz. |
Součástí operativního leasingu bývá automobil pojištěný jak povinným ručením, tak i havarijním pojištěním, často s dálniční známkou, zimními pneumatikami, předplaceným servisem apod. Zákazník tak jen čerpá pohonné hmoty. Samozřejmě že v nabídkách jsou velké rozdíly. |
Zájem prudce roste
Dle statistik České leasingové a finanční asociace v roce 2015 se ukazuje, že zatímco v roce 2014 si vůz pomocí operativního leasingu pořídilo 7020 fyzických osob, loni už jich bylo 9049. Také v prvním čtvrtletí 2016 rostl mezi podnikatelskými subjekty i mezi spotřebiteli zájem o operativní leasing nových osobních vozidel.
Zvláště u firem došlo letos v tomto ohledu ke skokovému nárůstu. Za první tři měsíce tohoto roku byl zaznamenán meziroční nárůst operativního leasingu nových vozů o 221 %. Tento způsob financování se tak stal u nových osobních vozidel převládajícím finančním produktem. Také u fyzických osob došlo k meziročnímu nárůstu operativního leasingu nových automobilů o více než 60 %.
Trh se nyní stabilizuje a také automobilky nabízející tímto způsobem své produkty, mají více zkušeností. Na začátku se občas stávalo, že importéři měsíční splátku „nacenili“ až příliš výhodně a po čase ji museli změnit.
„Operativní leasing pro fyzické osoby se často dotuje v rámci marketingové kampaně,“ vysvětluje Karel Směšný, zakladatel serveru leasio.cz, který porovnává nabídky operativního leasingu vozidel na našem trhu. „Do výpočtů negativně vstoupila i aféra Dieselgate, která ovlivnila zůstatkové hodnoty aut,“ doplňuje jeho kolega Michal Štengl.
Operativní leasing nabízí 14 automobilek
Některé automobilky své produkty v souvislosti s aférou Dieselgate dokonce před koncem loňského roku stáhly. Výpočet měsíčních splátek je totiž nesmírně složitá záležitost, proto se ceníky mění maximálně dva až třikrát do roka.
V současné době nabízí operativní leasing pro fyzické osoby čtrnáct automobilek, nicméně Ford a Mazda nemají „ceník“, z něhož by si mohl zákazník jednoduše vybrat verzi. Obě značky totiž dělají individuální kalkulace na vybraný model, stačí zaslat mailem výpis z konfigurátoru.