Článek
Airbagy nejen přední, boční a hlavové, ale také středové mezi pasažéry se stávají normou. Brzy může přibýt další, který bude chránit nohy cestujících v automobilech. Active Heel Airbag má doplňovat již běžně používaný kolenní airbag, který spolu s předním airbagem a bezpečnostními pásy tvoří systém pasivní ochrany cestujících při čelním nárazu.
Pro optimální funkci bezpečnostních systémů je klíčové, aby nohy zůstaly během nárazu bezpečně fixovány v prostoru pro nohy. S příchodem nových komfortních sedadel, která umožňují posun dále dozadu, však může být kontaktní plocha pro nohy příliš vzdálená, uvádí společnost ZF Lifetec v tiskové zprávě. V případě nehody může pak nekontrolovaný pohyb nohou zvýšit riziko jejich zranění. Ta obvykle neohrožují život, mohou však vést k dlouhodobému poškození pohybového aparátu.
V běžné poloze sedadel poskytuje podlaha vozu dostatečnou oporu pro chodidla předních cestujících a zajišťuje stabilní opěrný bod pro patu. To umožňuje, aby koleno zasáhlo kolenní airbag v nejpříznivějším úhlu. Díky tomu může být velká část energie nárazu absorbována konstrukcí vozu přes stehenní kost, která je nejsilnější kostí v lidském těle.
Revoluční volant má airbag na nezvyklém místě, otevírá to nové možnosti

Crash testy však ukázaly, že jakmile cestující posune sedadlo dozadu do pohodlnější polohy, je nutné vytvořit dodatečný opěrný bod pro patu.
„Pokud chybí kontaktní bod pro patu, kolena nemohou efektivně využít kolenní airbag a ten tak nedosáhne plného účinku,“ vysvětluje Harald Lutz, vedoucí vývoje v ZF Lifetec. Kolenní klouby se pak nemohou opřít v zamýšlené poloze, což vede k nekontrolovanému pohybu nohou.
Airbag pro nohy lze využít i na straně řidiče, když je sedadlo odsunuto do komfortnější polohy, například během asistované jízdy. Airbag může být aktivován tlačítkem komfortní polohy nebo samočinně skrz kamerový systém sledování interiéru. V případě nehody se airbag nafoukne pod podlahovou krytinou vozu a poskytne potřebnou stabilitu patě. Zapuštěním pedálů vytváří jednotnou kontaktní plochu pro patu, čímž dále snižuje riziko zranění způsobeného kroucením chodidel při nárazu na hrany, jako je například brzdový pedál.
ZF Lifetec uvádí, že airbag pro nohy bude dostupný automobilkám od roku 2028. V následujících dvou třech letech ho tak můžeme čekat v některých produkčních vozech.
Další obří kauza s airbagy? 67 milionů aut v USA má zamířit do servisu
