Článek
Hlasování skončilo úderem nedělní půlnoci. Odevzdat svůj hlas pro jednu z deseti tater mohli lidé buď v tatrováckém muzeu v Kopřivnici nebo na webových stránkách aktualne.cz. Jen na internetu se do hlasování zapojilo přes 200 tisíc respondentů. Tatra nyní ještě spočítá hlasy, které odevzdali návštěvníci muzea, a vyhlásí výsledek.
„U nás hlasovalo asi dvacet tisíc lidí,“ odhadoval Lumír Kaválek, ředitel Regionálního muzea v Kopřivnici. O vítězství šestsettrojky, která má před vozem cestovatelů Zikmunda a Hanzelky náskok skoro osmi tisíc hlasů, ale nepochybuje. „Ona si to zaslouží,“ poznamenal Kaválek na adresu vozu, který v době totality proslul jako vůz politických špiček. „Auto nemůže za to, koho vozí,“ upozornil ředitel muzea.
Pořadí v internetovém hlasování | |
---|---|
1. T 603 | 46 882 hlasů |
2. T 87 | 38 882 hlasů |
3. T 600 | 28 037 hlasů |
4. T 57a | 20 657 hlasů |
5. T 90 | 16 435 hlasů |
6. T 97 | 15 867 hlasů |
7. T 75 | 11 946 hlasů |
8. T 70 | 10 188 hlasů |
9. T 57 | 7 214 hlasů |
10. T 570 | 5 682 hlasů |
Stejně zřejmě smýšlí i veřejnost, když v internetovém hlasování posadila šestsettrojku do čela. „Myslím si, že po těch letech od revoluce už hodně lidí bere tohle auto jinak. Byl to nadčasový vůz a právě tohle si příznivci tatřiček uvědomují,“ řekl Kaválek.
On sám by ale hlasoval pro jiný vůz, pro T 90. „Dochoval se jediný kus, je velmi aerodynamická velká limuzína. To je takový můj sen, bohužel si o něm musím nechat zdát dál,“ prozradil s úsměvem.
:. Vůz Tatra 600 (Tatraplán) na archivním snímku z října 1947. Automobilka Tatra z Kopřivnice na Novojičínsku plánuje výrobu osobních aut ve stylu retro.foto: ČTK/Jiří Rublič
O výrobě retroaut se vážně uvažuje
S výrobou takzvaných retroautomobilů přišel před časem předseda představenstva a generální ředitel Tatry Ronald Adams.
„Jsem přesvědčen, že pro repliky starých modelů osobních vozů značky Tatra existuje velmi dobrý trh. Zahájil jsem již průzkum a studii nezbytné k tomu, abychom následně mohli rozhodnout, zda je tento cíl reálný,“ potvrdil v dubnu letošního roku s tím, že by se jednalo o limitovanou edici sbírkové série. „Vyráběli bychom možná pouze 200 až 400 vozů ročně.“
Podle Adamse bude firma vyrábět pouze slavné tatrovácké karoserie. „Ty budou montovány na podvozky s typem zavěšení náprav a součástmi hnacího mechanismu stávajících špičkových výrobců automobilů,“ vysvětlil. Jaké retrovozy bude Tatra vyrábět, měla určit anketa. Její konečné výsledky mají být po sečtení hlasů z muzea známy do týdne.