Článek
Závodní série NASCAR, která se v zámoří těší mimořádné popularitě, je dlouhodobě spojena s uřvanými motory V8, pálením pneumatik a závodními speciály, jejichž tvary v odkazu na historii soutěže připomínají běžné sedany a kupé (ačkoliv se pod křehkou karoserií ukrývá zcela odlišná technika).
Během sobotních závodů v Chicagu však organizátoři představili první prototyp čistě elektrického závodního vozu pro tuto sérii, na jehož vývoji se podílely automobilky Chevrolet, Ford, Toyota a společnost ABB, která patří k předním dodavatelům v oblasti elektrifikace automobilového průmyslu.
Na závodech Nascar zakázali jižanskou vlajku, má být symbolem rasismu a otrokářství
Prototyp je osazen třemi elektromotory, jedním na přední nápravě a dvěma na zadní, jejichž kombinovaný výkon by se měl pohybovat kolem 1300 koní. To by měl být zhruba dvojnásobek oproti současným závodním speciálům. Dostatek energie zajišťuje kapalinou chlazená baterie s kapacitou 78 kWh.
Plně funkční prototyp, který by měl být vhodný zejména na kratší okruhy a městské závody, vsadil na moderní karoserii ve stylu crossoveru, pod karoserií vyrobenou z udržitelných materiálů se ovšem ukrývá speciální trubkový rám Next Gen pro závody NASCAR. Nechybí vylepšené brzdy, podvozek či řízení.
Prototyp v hodnotě asi 1,5 milionu dolarů (cca 34,8 milionu korun) zatím podle Associated Press řídil pouze jezdec David Ragan, podle kterého je vůz nezvykle tichý, zrychluje dvakrát rychleji než spalovací závodní vozy a extrémně rychle také zpomaluje, čemuž pomáhá i silné regenerativní brzdění.
Kvůli vysoké hmotnosti byl sice během prvních jízd na okruhu Martinsville o 0,2 sekundy pomalejší než klasické závodní vozy, jezdec nicméně dodal, že s ohledem na vzácnost prototypu nezkoušel vůz na jeho skutečných limitech.
Prototyp zatím slouží především k upoutání pozornosti, série NASCAR nicméně plánuje pracovat na udržitelnosti. Ve spolupráci s ABB chce budovat nabíjecí stanice u svých závodních stadionů, v roce 2028 chce zavést udržitelně získávané palivo a používat udržitelně získanou elektřinu a do roku 2035 chce snížit provozní emise na nulu. I proto číslovka 35 na karoserii.
Klasické hřmící osmiválce na tratích tak elektromobil zatím nenahradí, ale představitel General Motors pro AP uvedl, že podle průzkumů by část fanoušků NASCAR mohla být více nadšená pro pořízení elektromobilů, pokud by se tyto vozy objevily i během závodů. Minimálně částečné elektrifikaci se tak nejspíš série v budoucnu nevyhne.