Hlavní obsah

Už i Caterham pracuje na elektromobilu. Hybrid však nikdy nepostaví

Britský výrobce lehoučkých sporťáků Caterham začíná pracovat na elektrickém modelu, který má být aerodynamický a modernější než letitý seven. I ten však dost možná dostane elektrickou verzi.

Foto: Caterham

Caterham Seven 420 Cup (ilustrační foto)

Článek

Britská značka Caterham je pokračovatelem myšlenky Colina Chapmana, zakladatele Lotusu, že sportovní auta mají být co nejlehčí. Sklízí s tím velké úspěchy a model Seven, který byl původně Lotusem Seven, se vesele prodává už skoro 50 let.

I tuto značku však čeká elektrická budoucnost, jak odhaluje zpráva britského webu Autocar, a její ztělesnění už se začíná vyvíjet. Podle šéfa značky Boba Laishleyho je to zatím „jen nápad v hlavách lidí“, ale současný japonský vlastník automobilky VT Holdings - zejména jeho generální ředitel Kazuho Takahaši, který je nadšeným závodníkem a má rád auta - tuto myšlenku podporuje.

Óda na originální Lotus Seven se vyprodala za sedm hodin

AutoMoto

Nový model by měl být uzavřeným dvoumístným sporťákem s aerodynamickou karoserií a stát po boku sevenu, nikoliv být jeho náhradou.

„Rozhodně to nebude seven. Bude ale mít všechny charakteristiky, které dnešní zákazníci Caterhamu dobře znají: lehkost, jednoduchost, obratnost a výkon. Stejně jako seven bude mít ocelový prostorový rám, protože ty se snadno upravují během výroby, když je potřeba,“ nastiňuje Laishley.

„Bude hezčí a modernější než seven, to budou velké rozdíly, a možná bude mít střechu. Už od počátku ho vyvíjíme jako elektromobil s pouze zadním pohonem,“ dodává. Nejradši by ho měl, stejně jako seven, bez posilovače řízení, ABS či airbagů, homologační pravidla to však nejspíš nedovolí.

Elektrický sporťák na bázi Caterhamu přijíždí ze státu, který byste neuhodli

AutoMoto

V nabídce značky má být i elektrická verze sevenu, ovšem později než nový model; patrně tedy nikoliv příští rok, jak zní loňské zprávy. Laishley věří, že současný seven bude moci vyrábět a prodávat až do roku 2034, přinejmenším na vývoz. A dodává, že po jeho elektrické verzi se ještě žádný zákazník neptal.

Jednou to ale nejspíš bude muset přijít a v takovém případě je cílem vývoje něco, co nazval „výkon 20-15-20“. To znamená, že člověk přijede na závodní okruh, 20 minut jezdí ostře, pak 15 minut nabíjí a pak zase 20 minut jezdí. „Pokud nedokážeme postavit seven, který tohle zvládne, asi bychom ho neměli vůbec pouštět na trh,“ říká. Kromě toho má elektrický seven vážit méně než 700 kg bez řidiče.

Hybridní techniku, která je leckdy nahlížena jako mezikrok k ryzím elektromobilům, však Laishley v caterhamech nechce. „Snažme se o lehkost. Proč bychom stavěli auto, které potřebuje dvě oddělená pohonná ústrojí? To by byl strašlivý kompromis,“ říká.

Výběr článků

Načítám