Článek
Opuštěný areál kdesi ve středních Čechách byl dokonale schovaný: dostanete se na něj po polních cestách, a i s navigací jsem měl co dělat, abych ono utajené místo našel. O víkendu se tu konal sraz československých historických nákladních vozidel, vyráběných do roku 1980.
Proběhl již 13. ročník a jako tradičně si to majitelé chtěli užít v klidu, takže veřejnost přístup neměla. Nadšenci, kteří často unikátním náklaďákům obětují veškerý volný čas i dostupné peníze, svá auta ale ne vždy skrývají, občas přijedou vybrané kusy ukázat široké veřejnosti někam na náměstí.
Rozlehlým areálem bývalé zemědělské usedlosti mne provedl Václav Kubát, jeden z hlavních organizátorů a majitel hned dvou modelů Tatra 813 - oranžového třínápravového tahače pro přívěsy a podvalníky, který uveze sto tun, a plně funkčního autojeřábu na dvounápravovém podvozku.
Obě auta mají stoprocentně autentický stav a práce na renovaci se počítají na stovky hodin. A utracené peníze pan Kubát ani nepočítá, vždyť jenom jedna pneumatika stojí dvacet tisíc korun.
Přijelo 70 strojů
Podobné je to se všemi vystavenými exponáty, na jejich majitelích je vidět nadšení. Vždyť někteří sem jeli z druhého konce republiky, což je v nákladních autech, která ne všude mohou jet a „kodrcáte” se s nimi šedesátkou, pozoruhodný výkon.
Celá akce připomínala setkání několika desítek přátel a byla absolutně nekomerční. Proti nejrůznějším auto výstavám i v třicetistupňovém vedru osvěžující změna.
Celkem bylo letos k vidění zhruba sedmdesát historických aut, nejčastěji zastoupenou značkou byla vcelku logicky Tatra. K vidění byla ale i produkce LIAZu, Pragy či Škody.