Článek
Do legislativy možnost zrychlení na nejmodernějších částech dálnic přináší novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou ve středu schválili poslanci.
Pokud normu podpoří i Senát a prezident, měla by vejít v platnost 1. ledna příštího roku. Kupka novinářům řekl, že zavedení změny i na nejmodernějších částech dálnic bude podmíněno připraveností telematiky snižovat povolenou maximální rychlost v závislosti na počasí, zhoršení viditelnosti či jiném ztížení jízdy. Uvedl, že se bude snažit, aby alespoň na jednom z doporučených úseků bylo k začátku příštího roku zajištěno vše tak, aby „to mohlo fungovat“.
Podle ministerstva dopravy se zvýšení rychlostního limitu bude týkat pouze rovných a přehledných dálničních úseků. „Podmínkou navýšení limitu navíc je, že vybrané úseky budou osazeny telematikou a proměnnými značkami, které umožní snížit rychlost i pod 100 kilometrů v hodině v případě nepříznivého počasí, snížené viditelnosti a podobně,“ uvedl úřad.
PŘEHLEDNĚ: Jak se změní silniční pravidla
Novela má také zjednodušit a zpřehlednit systém trestných bodů pro řidiče. Místo nynějších pěti skupin trestných bodů budou jen tři kategorie. Některé pokuty se zvýší. Od změn si Kupka slibuje zajištění větší bezpečnosti na silnicích. S novinkami chce během půl roku seznámit veřejnost co nejpodrobněji, počítá například s jednáním s autoškolami.
Řidiči budou za přestupky dostávat jen dva, čtyři nebo šest trestných bodů. Novela také zpřísňuje tresty například za blokování průjezdu tramvají. Zavádí možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od 17 let. Tato novinka má podle vlády přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče.
Poslanci ve středu také rozhodli, že řidiči u sebe nebudou muset mít řidičský průkaz a osvědčení vozidla zřejmě od roku 2024.
Kupka uvedl, že změny projednával s příslušným senátním výborem tak, aby případné návrhy z horní parlamentní komory zahrnul už do sněmovní debaty.