Hlavní obsah

USA možná couvnou z přísných požadavků na dotované elektromobily

Přísné požadavky na původ materiálů v baterii, aby americký kupující dostal na elektromobil dotaci, se patrně zmírní. Stojí za tím tlak zahraničních výrobců elektrických aut.

Foto: Volkswagen

Platforma MEB, zde ve verzi pro Volkswagen ID.3 (ilustrační foto)

Článek

Nová pravidla poskytování daňových kreditů Američanům při pořízení elektromobilu, fungující v podstatě jako podpora prodeje elektrických aut, vstupují v platnost od ledna 2023. Na poslední chvíli se ale objevují zprávy o tom, že dojde ke zmírnění vysokých nároků na to, jaký elektromobil na dotaci dosáhne.

Když v létě Kongres pravidla představil jako návrh, stálo tam, že nejméně 40 % materiálů, z nichž je vyrobena baterie, musí pocházet ze Severní Ameriky nebo od států, které jsou obchodními spojenci USA. Tato podmínka měla být splněna do roku 2024, o pět let později musely baterie a její součásti být stoprocentně vyrobeny v Severní Americe.

S tím pochopitelně nesouhlasila řada států včetně Japonska, Jižní Koreje a členů EU, jelikož zde sídlí důležití výrobci elektromobilů. Lobbovali tedy za změny a vypadá to, že úspěšně. Americké ministerstvo financí zveřejnilo zprávu o směru změn v oblasti „požadavků na kriticky důležité materiály a součástky baterií a proces zjišťování, zda vozidlo požadavky splňuje“.

Podmínky nových amerických dotací na koupi elektromobilů většina vozů nesplní

AutoMoto

Upozorňuje, že tyto „předběžné informace nejsou návrhem“, avšak zpráva v podstatě navrhuje rozšíření okruhu vozidel, která se kvalifikují na státní podporu. Těžba minerálů pro baterie má moci proběhnout nejen v USA, ale také ve všech státech, s nimiž mají USA dohodu o volném obchodu.

Ministerstvo očekává, že se kvalifikují auta s bateriemi, pro které se materiál vzal v Austrálii, Bahrajnu, Kanadě, Chile, Kolumbii, Kostarice, Dominikánské republice, Salvadoru, Guatemale, Hondurasu, Izraeli, Jordánsku, Jižní Koreji, Mexiku, Maroku, Nikaragui, Ománu, Panamě, Peru a Singapuru. Chybí tu Japonsko a Evropská unie, ale dokument poznamenává, že ministerstvo očekává další rozšíření mezinárodních obchodních dohod.

Tato zásadní zpráva přichází na poslední chvíli, ovšem o několik dní dříve ministerstvo odložilo platnost některých požadavků na zdroj minerálů pro baterie z ledna na březen 2023.

Dotace na elektromobily mají být i pro domácnosti. Od roku 2024, chce Jurečka

AutoMoto

Co však v platnost vstoupilo beze změn, je zrušení limitu prodaných kusů na to, aby se na vůz vztahovala podpora. Dosud platilo, že lidé mohou získat podporu na auto určité značky jen do té doby, než se prodá prvních 200 tisíc elektromobilů této značky. Chevrolet a Tesla už tento limit vyčerpaly. Jeho zrušení znamená, že i na pořízení jejich vozů bude opět daňová podpora.

Také platí limity příjmu domácností, které mohou podporu získat, a sice ve výši do 150 tisíc dolarů (3,6 milionu korun) ročního příjmu v případě samostatného daňového přiznání, příp. do 300 tisíc dolarů (7,2 milionu korun) v případě společného přiznání například manželů.

Stejně tak zůstává výše podpory 7500 dolarů (180 tisíc korun) ve formě daňového kreditu na pořízení nového elektromobilu, který splní požadavky a stojí do 55 tisíc dolarů (1,3 milionu korun) v případě osobního auta či 80 tisíc dolarů (1,9 milionu korun) v případě pick-upu, SUV nebo dodávky. U ojetých aut se podpora snižuje na 4 tisíce dolarů (96 tisíc korun) a limity ročního příjmu kupujících jsou poloviční.

Chcete ojetý elektromobil? Nadšenec zdůrazňuje vážné riziko

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám