Hlavní obsah

USA chtějí zakázat prodej propojených aut i techniky z Číny a Ruska

Americká vláda pokračuje ve svém boji s čínskými automobilkami, který zahájila letošním zvýšením dovozového cla z 25 na 100 procent. Nyní se chce USA zaměřit na tzv. propojené vozy, které jsou neustále připojeny k internetu a přenáší různé typy informací. Regulace se má kromě Číny týkat i dalších zemí, například Ruska.

Foto: BYD

Vývoz elektromobilů BYD z Číny (ilustrační foto)

Článek

„Čínské automobilky se snaží ovládnout technologie propojených vozidel ve Spojených státech i celosvětově, což představuje nové hrozby pro naši národní bezpečnost, a to i prostřednictvím našich dodavatelských řetězců,“ cituje web Carscoops prohlášení Bílého domu.

Ministerstvo obchodu proto navrhuje nový zákon, který by zakázal prodej či import propojených vozidel s určitými technologiemi a import některých komponent ze zemí, které vzbuzují obavy. Konkrétně je pak jmenována Čínu a Rusko.

Senzory v autech sbírají data

Větší obavy ale vzbuzuje právě Čína se svým automobilovým průmyslem, který se snaží vstoupit na všechny důležité trhy. Moderní automobily jsou totiž doslova napěchované různými senzory a kamerami, které mohou sbírat citlivá data nejen o řidičích, ale také o infrastruktuře. Tato data by pak podle Bílého domu mohla být zneužita.

Auta by mohla nahlašovat silniční piráty, uvažuje patentový návrh

AutoMoto

Navrhované nařízení se má týkat systémů pro propojená vozidla navržených, vyvinutých, vyrobených nebo dodaných subjekty s „dostatečnou vazbou“ na Čínu nebo Rusko. Zaměřuje se také na konektivitu, včetně bluetooth, mobilních sítí, satelitů, Wi-Fi a systémů automatizovaného řízení.

Nařízení by se mělo vztahovat na omezení dovozu a prodeje propojených vozidel využívajících software VCS (systéme konektivity vozidel), ADS (systémy automatizovaného řízení) a dovoz hardwarového zařízení pro systémy VCS. Počítá se však i s možností udělení výjimek pro malé výrobce, ovšem ve výjimečných případech.

Pokud by byl návrh implementován ve stávající podobě, zákaz softwaru by vstoupil v platnost pro vozy modelového roku 2027, zákaz pro hardware by pak platil pro vozy modelového roku 2030, respektive od 1. ledna 2029 pro vozy bez modelového roku.

V současnosti ale stále probíhá upřesňování návrhu, na kterém ministerstvo obchodu spolupracuje s průmyslem, partnery USA a dalšími zúčastněnými stranami. Cílem má být maximální zajištění národní bezpečnosti USA a současně minimalizace důsledků.

Vedení Fordu označilo čínské automobilky za existenční hrozbu

AutoMoto

Čína přijala rozsáhlý balíček opatření, aby zachránila růst ekonomiky

Ekonomika

Výběr článků

Načítám